Pan-Pan-Pan!

Spanje, Ayamonte

Gisteren was het woord aan onze Tjep, die zich steeds meer als zeeheld laat zien, en vandaag voor zichzelf een nieuw plekje heeft ontdekt, onder het stuurwiel, in de schaduw en stabiel vanwege een iets oplopende vloer.
We voeren gisteren, op zeil zoals Tjep al schreef, naar Mazagon, een niet veelzeggende badplaats waar we overigens via 'tripadvisor' wel een goed restaurant vonden, helemaal afgeladen vol met Spanjaarden.
Onderweg naar Mazagon, zeilend met een kleine 20 knopen aan de wind, kwam er een PanPanPan bericht over de marifoon; er was in de buurt van Tarifa een rubberboot met 16 vluchtelingen gesignaleerd, ver van ons vandaan maar toch binnen een dag varen, heel bizar on dit te horen, terwijl wij nét verheugd waren dat onze windmeter het weer deed, hoe belangrijk!!
Over die windmeter heb ik al vaker geschreven, vorig jaar moest ik vijf keer de mast in om het ding er steeds af te halen en dan weer terug erop te zetten, zonder resultaat, vervolgens zeiden de Raymarine techneuten in Vigo dat er niks mis mee was, dus laten zitten, later bleek het ding toch echt niet te werken, zowel de windsnelheid als de windhoek leek niet in de verste verte op de werkelijkheid, gelukkig was Frank bij ons en dus mocht hij een keer de mast in om het ding eraf te halen, we bestelden een nieuwe en die ging er twee weken geleden in, alleen nog even calibreren, maar dat staat heel duidelijk in het boekje. Ga je dan googlen dan blijkt dit een erg lastige klus te zijn, je kunt rondjes varen tot je driedubbel ziet, hondsdol wordt, of doodziek, het helpt allemaal niks, nou ben ik niet echt de geduldigste dus na twee pogingen heb ik de Raymarine-support gebeld, ene Sander, alleraardigst, nam op, hij bleek te weten van de 'hoek en de wind'.
'Ben je aan boord? Ga er maar even voor zitten en zet de apparatuur aan', hij loodste me vervolgens door een programma heen, waarbij ik knopjes langer of korter en soms twee tegelijk moest indrukken, een ware oefening voor je vingers. Daarna zou ik alleen nog tegen de wind inmoeten varen en dit als nul graden invoeren. Maar toen we later gingen zeilen bleek het al helemaal goed te zijn, dit hadden we al lange tijd niet meer gehad, een goede weergave van windsnelheid en -hoek, maar... hoe belangrijk, als je dan hoort dat er bij Tarifa weer 16 mensen in een gammele rubberboot zijn gesignaleerd, en dat terwijl Tjepko elke dag biefstuk of kipfilet eet, als zijn zeeziekte voorbij is.
De laatste zeildag vandaag, van Mazagon, op gedeeltelijk kruisrak, met tussen 12 en 15 knopen wind, heerlijk gezeild, we gaan de komende twee dagen rustig alles in orde maken om dinsdag te vertrekken.

Kan ik boeken voor Tjepko' s plek aan boord? Hij lijkt zijn draai gevonden te hebben. Fijn voor hem én jullie. En ja, al onze problemen zijn relatief bij wat er zich in de ' vluchtelingen wereld' afspeelt .... Liefs!