Nikisa goes Scotland

11 mei 2015 - 13 sep 2015

Onze zeilboot Nikisa een Victoire 1270 ligt sinds afgelopen zomer in Ardrossan, aan de Firth of Clyde, een uurtje ten Zuiden van Glasgow.
Nikisa is de Griekse vervoeging van het werkwoord overwinnen, en betekent letterlijk: 'ik heb overwonnen'.
Nadat we de eerste week alles aan boord in orde hebben gemaakt, hierbij komt Bart ons helpen, is het plan via de Mull of Kintyre, Campbletown, naar Noord-Ierland, Belfast te zeilen. Daar komt Wigers dochter Sterre aan boord. Daarna willen we recht naar het Noorden, om West-Schotland verder te ontdekken. In de loop van de 4 maanden komen er regelmatig opstappers die een week of meer meevaren, het reisschema gaat afhangen van weer en whisky, stille baaien zullen worden afgewisseld door havenplaatsen met pubs en seafood restaurants, we zullen fietsen over eenzame eilanden, boeken lezen en vis vangen, cobben (bbq) en veel zeilgenoten ontmoeten want we zijn niet de enigen die in Scotland zeilen.
Vorig jaar lid geworden van de Clyde Cruising Club, een grote Schotse zeilersvereniging die in samenwerking met Imray heel Scotland in pilots beschreven heeft, elke baai is ontdekt en beschreven. Zo weten we van een groot aantal baaien al dat we er beter weg kunnen blijven, bijvoorbeeld vanwege een brug die te laag is, of rotsen die in te grote hoeveelheid verspreid over de baai liggen, of vanwege een linke combinatie van stroom en wind onder bepaalde omstandigheden, of gewoon omdat er een slechte ankergrond is. Ook door te zoeken via google heeft Wiger tal van baaien ontdekt waar inmiddels goede faciliteiten zoals moorings of pontoons zijn aangelegd. Dit laatste is erg relaxed omdat je dan zorgelozer de kant op kunt en de boot kunt achterlaten om op pad te gaan, voor anker ben ik daar een stuk minder dol op. Vaak heeft een hotel een aantal moorings voor de deur liggen waar je mag liggen als je van hun culinaire attracties gebruik maakt, dit zijn in deze gebieden meestal lobster, langoustines en scallops, dus voor ons bepaald geen straf. Kortom we gaan vier maanden rondhangen, en we zien wel of en waar het schip strandt. De kist met boeken staat al klaar, en de muziek is op de laptop gezet zodat we niet met cd's hoeven te sjouwen.
Ik hoop dat deze pindat binnenkort een apple-app heeft zodat ik off-line kan werken en wanneer ik online alles erop kan gooien.
Volgens de website van het Britse O2, een soort Vodafone, is er een goede dekking op de eilanden, ik ga een simkaart van O2 in de router stoppen, die verbonden is met een antenne boven in de mast en waarmee we een wifi-spot aan boord creëren, maar ik moet nog zien dat het werkt, Scotland is vrij laat in dit soort ontwikkelingen, we gaan het zien...

Alle foto's van deze reis

De reisverhalen van Schotland2015 volgen

Ontvang een email zodra Schotland2015 een nieuw reisverslag schrijft.

Reisverslagen

Album bestellen

Bestel van deze reis een prachtig fotoalbum. Hierin staan alle reisverhalen, foto's en locaties van deze reis. Het album wordt automatisch voor je gemaakt zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Maak een fotoalbum van deze reis