Lobster in Canna

Verenigd Koninkrijk, Isle of Canna

gisteren ochtend in alle vroegte weg uit Plockton om op tijd weer door de Kyle Rhea te varen, waar je de stroom mee moet nemen. De avond tevoren heerlijk gegeten bij 'Ashores' op aanraden van Pieter en Esther, er stonden geen langoustines op de kaart maar op verzoek heeft de kok een heerlijke starter van langoustines voor ons gemaakt!. Het weer de volgende ochtend was weer matig; bewolkt, koud en wind pal tegen, maar geen regen gelukkig, zo voeren we op de motor tot op de hoogte van Mallaig, waar we absoluut niet wéér naar toe wilden. Vanaf daar hadden we een bezeilde koers naar Canna, zo'n 20 mijl naar het Westen. Onderweg werd het steeds mooier weer en wind tussen 10 en 20 knopen. Om vijf uur kwamen we aan op Canna, er was nog één vrije mooring en we hebben tot de zon onder ging aan dek gezeten, nippend aan whisky en Gin-tonic, heerlijk!
Die avond onze laatste voorraden klaargemaakt en gegeten. Morgen noodzakelijkerwijs lobster eten in de enige maar niettemin erg leuke horecagelegenheid op het eiland; Canna Café. Boodschappen doen kan hier ook niet dus dat maakt het leven simpel en erg aangenaam!
Morgen gaan we door naar Tobermory, het weer ziet er voor de komende dagen redelijk uit, geen nieuwe lows in ontwikkeling en niet al teveel fronten. Het locale weer in Schotland is altijd wel een verhaal apart, de bracknells zeggen hier niet alles, maar op zee zijn deze invloeden een heel stuk minder dan in de lochs waar van de hoge heuvels de lucht als een razende naar beneden komt vallen en enorme windvlagen kunnen ontstaan.
Vandaag beetje cultuur nippen hier op het eiland, foto's hiervan volgen...

Morgen gaan wij naar Canna, hopelijk is er nog lobster. Vandaag heerlijk gefietst vanuit Loch Harport voor Tallisker, fantastische plek!