Bruisend Dublin

Ierland, Malahide

Vrijdag de 13e, ik had het er voor alle zekerheid maar niet over gehad, voor je het weet kan er vanwege bijgelovigheid niet gevaren worden. Vroeg in de ochtend vertrokken we uit Ardglass, met een heldere lucht en redelijke wind uit het Noorden, op weg naar Dublin. Plan is om in een haven ten Noorden van Dublin, Malahide, te gaan liggen, je moet er dichtbij hoogwater naar binnen, ten eerste omdat er een ondiepte is bij de ingang, ten tweede omdat het stroomt in de haven wat het aanleggen lastiger maakt. Rond het tijdstip van hoogwater staat er sowieso genoeg water, en staat het ook nagenoeg stil. Onderweg weer veel wind, 30 knopen, waardoor we voltuig zeilen veel te hard gingen om op het juiste tijdstip aan te komen, maar: 'wie dan leeft....' , en inderdaad, de wind viel in de middag weg en zonder hulp van de motor waren we onmogelijk om zes uur binnen geweest.
Een prachtige stranderige baai met veel badgasten die enthousiast zwaaiden toen we binnenliepen.
De volgende dag met de trein naar Dublin, waar we de hele stad doorgelopen zijn, het is een bruisende stad met overal muzikanten en veel kroegen met Guinness uithangborden, ook zag je bijna iedereen met een klein tasje van de Guinness Storehouse, daar moesten we, om toch ook weer een klein beetje het 'kuddegevoel' te krijgen, óók naar toe. Beetje cultuur; Dublin Castle en St. Paul's Cathedral, beetje relaxen op terras met een biertje en vette snack, om vervolge ns naar de Guinness attractie te gaan.
Niet normaal wat een pretpark dat is, daar is de efteling niks bij! Inclusief een slingerende queu om het wachtende publiek in goede banen naar de kassa's te leiden. Ondanks dit alles wel zeer de moeite waard; ze hebben de oude brouwerij omgetoverd tot een mooi museum, met veel 'drinkplekken', Ierse live muziek, en een uiteenzetting van het proces dat resulteert in het zwarte bier. Helemaal bovenin een soort glazen stulp waarvanuit een prachtig 360 graden uitzicht over de stad, en natuurlijk ook hier een bar.
De entreekaartjes waren ook nog goed voor een groot glas Guinness, erg lekker, hoewel de meningen hierover verschilden, slechts één van ons dronk het glas leeg...
De volgende dag relaxed in Malahide, met een prachtig zonnig uitzicht over de stranderige baai richting zee, en nog steeds prachtig weer, morgen, tweede pinksterdag varen we, nog steeds met z'n vieren, door naar Greystones, 10 km ten Zuiden van Dublin.

Wat 'n goeie startweek, met zon! Een fijne tijd met nog meer zon en mooie vergezichten. Groetjes, Adrie

Adrie 2016-05-15 15:08:22

Hallo reizigers Ik ben 2x in Dublin geweest ivm nascholing. Erg leuke stad. Veel plezier verder. Frank

Frank Logeman 2016-05-15 16:04:39

Huh? En wij zitten hier in Palma de Majorca op jullie te wachten 😜 We zagen net een prachtige zeilboot met windkracht 5 kruisen, die ons aan jullie deed denken We kijken uit naar september! Carla en Jan

Jan en Carla 2016-05-15 16:46:43

Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit

Jacqueline 2016-05-15 18:14:37

Klinkt goed! Behalve de Guiness (bah!) Heel veel zeilplezier en hopelijk houdt het goede weer aan!

Marjolein en Just 2016-05-16 20:17:12

"Oh, the canvas can do miracles!" What song is it from and who sang it?