" Triple A "

Spanje, Andalucía

A. heeft een "writers block" en dus ben ik, na Tjepko, gevraagd een bijlage te geven.
In Lissabon, inmiddels twee weken geleden, zijn onze vrienden en vaste opstappers Frank en Herma aan boord gekomen.
Met hen willen we de komende week naar de Algarve, " de eerste A " van de titel.
Zij hebben onze auto meegenomen uit Vigo en die laten we vooralsnog in Lissabon.
De eerste twee dagen zijn geheel bezeild, met een achterlijke en deels ruime wind en we leggen bijna 100 NM af tot Sines.
Tot onze grote verbazing worden we de eerste nacht geweigerd in Troia Marina bij Setubal, het zou er vol zijn! Volstrekt ongeloofwaardig in het voorseizoen, maar blijkbaar niet ongebruikelijk in Portugal, daarover later meer.
We ankeren bij Troia in een prachtige windluwe baai en Tjepko krijgt zijn doop in de dinghy; naar het strand voor P & P en zwemmen.
Sines heeft de meest zuidelijke marina van de westkust en bij ontbreken van beschutte ankerplaatsen moet je van hier in één keer naar Lagos, de eerste haven aan de zuidkust in de Algarve.
We blijven twee nachten in Sines, een kleine vriendelijke marina in een wat slaperig stadje. We krijgen bezoek van Frits, een oude vriend van Arina, die tegenwoordig in Vila Nova de Milfontes woont, 30 km naar het zuiden.
In de marina van Sines krijgt Tjepko een volledige zwemproef. Hij wordt vrijwel hysterisch wanneer één van ons gaat zwemmen, maar zelf meedoen vindt hij ook niet alles.
Op zondag 18 juni zijn de weersvooruitzichten goed, ruime wind en geen problemen te verwachten bij het ronden van Cabo Vicente.
We vertrekken vroeg uit Sines voor de ruim 80 Nm naar Lagos. Er is de hele dag weinig wind en moeten veel op de motor. In de middag ronden we Cabo de São Vicente in het zuidwesten van Portugal, een prachtig gezicht vanuit de boot en ook wel een mijlpaal: we zijn nu echt in het zuiden van Europa. De cabo heeft een rijke historie, om met een aantal zeeslagen. Zo werd in 1797 een grote Spaanse vloot verslagen door de Engelsen in de "eerste coaltieoorlog". Horatio Nelson was daarbij aanwezig en maakte het karwei 8 jaar later
af in de slag bij Trafalgar. Het einde van Spanje als zee- en koloniale macht. In 1833 waren de Britten weer van de partij. Ditmaal in de Miguelite War ( een twist tussen twee broers om de Portugese troon ) waar onder leiding van Napier een zeeslag bij de kaap plaatsvond. Zoals we zullen zien zijn de Engelsen eigenlijk nooit weggeweest uit de Algarve. Hierover morgen verder. Vanweg het niet online gaan deze toevoeging...

Een zeegroet vanuit de Baie de Douarnenez! Leuk om wat geschiedenis te lezen over de Portugese en Engelse zeevaart! Wij gasn straks bij aankomst in Douarnenez naar het scheepsmuseum met een flinke vloot oude schepen voor de deur! Maar eerst nog een stukje doorsukkelen met een lekker ruim windje, een bananenbrood in de oven en de makrelenlijn overboord! Liefs en nog veel plezier in het zuiden!