EL NINO!

Verenigd Koninkrijk, Loch Maddy

We zijn getuige van de invloeden van El Niño op het klimaat op dit moment, volgens de KNMI is er in toenemende mate zekerheid over het optreden van dit klimatologische natuurverschijnsel, hierna een stukje gekopieerd van hun site:

*El Niño zorgt ook voor warmer weer in noordelijk Zuid Amerika. Er is veel warmer zeewater langs de westkust van Noord Amerika, maar het effect hiervan boven het vasteland is voor zo ver we weten beperkt. Ook in de Indische Oceaan wordt door El Niño warmer zeewater verwacht, met wat hogere temperaturen langs de kusten daar, van de oostkust van Afrika via India tot op de eilanden en in Zuidoost Azië.

De oceaan ten zuiden van IJsland is sterk afgekoeld, waarschijnlijk door een tijdelijke afname van de oceaanstromingen in de Noord Atlantische Oceaan. Dit heeft weinig effect op het weer boven land, alleen in zuidelijk IJsland, Schotland en de eilanden ten noorden er van blijft het daardoor misschien iets koeler de komende tijd.*

De afgelopen twee maanden hebben we dit absoluut kunnen ervaren; de Schotten spreken zelfs van de slechtste zomer ooit! Waar het in deze tijd van het jaar gemiddeld één keer per maand flink stormt gebeurt dit nu ongeveer twee keer per week. En al is het tussendoor best vaak heel mooi weer en kunnen we heerlijk zeilen, het is onstabiel en dus constant oppassen wat het weer doet. Nu ik dit gelezen heb ga ik er ook vanuit dat we de komende twee maanden geen stabiel weer zullen krijgen, volgend jaar misschien?

Desondanks hebben we geankerd in een mooi klein baaitje ter hoogte van de Shiant islands, waar een flinke waterval de stilte wegspoelt en de zeehonden met jongen nieuwsgierig rondzwemmen, het was windstil. En elke dag op zee hele horden dolfijnen die er een sport van maken voor je boeg mee te zwemmen, als je ten minste genoeg snelheid hebt.
Gisteren zeilden we op genaker met eerst minder dan 10 knopen wind en een zonnetje langs de Hebriden, 's middags ging het regenen en iets harder waaien, tot 18 knopen, en toen we het Loch invoeren en de spi naar beneden haalden stormde het van het ene op het andere moment met vlagen tot 30 knopen. Gelukkig was er nog plaats aan het kleine pontoon, en na ons kwamen nog een aantal boten binnen, die met veel moeite en hulp vanaf de kant konden afmeren in het piepkleine haventje.

Dit kleine dorpje op het eiland North Uist van de Outer Hebrides heeft een prima hotel met pub waar we lekker zijn gaan eten, en vanochtend zijn we naar de seafood shop gelift voor het eten vanavond. Een volle doos met langoustines en nog wat kreeft en krab.

Je moet iets als je vanwege het weer niet verder wilt of kunt, de zee hier is niet echt lekker met zwaar weer, dus we wachten het nog even af, en met ons velen.
Bart en Gideon vliegen zondag weer naar huis, hopelijk kunnen we nog met ze naar de Talisker Distillery op Skye, het plan is om zaterdag in Mallaig terug te zijn, zondag brengen wij ze naar Glasgow.
Volgende week willen we de boot even liften, we zijn vergeten, of dachten dat het niet zo belangrijk was (stom!) het onderwaterschip op te ruwen, waardoor de coppercoat die eronder zit niet actief is en er nu dus al groene baarden onder beginnen te komen, dat schiet letterlijk niet op!
We zijn nét over de helft van onze trip, dus even anderhalve dag de kant op loont de moeite en beschermt bovendien de onderkant de rest van het jaar; zij blijft ondergedompeld en gaat er pas in mei 2016 weer voor een weekje uit.

Leuk verhaal weer en een stukje klimaatkennis. Hier alles z'n gangetje. Wordt wat rustiger in het ziekenhuis. Groet en plezier voor jullie en de boy's

Frank 2015-07-21 17:36:22

Misschien volgend jaar gewoon naar de Middellandse zee?

Loes 2015-07-21 18:37:14

Mooi dat jullie er de moed zo in houden, de zeilers die we hier op de Scilly's spraken die in Schotland waren hadden dezelfde verhalen over het weer. Maar nu komen wij! Verwachten as weekend aan te komen, zien jullie! Pieter

Pieter 2015-07-23 08:37:21

We liggen tot dinsdag in Mallaig, tot binnenkort!

Schotland2015 2015-07-24 17:52:16

wat zie je er goed uit Wiger!!!