Via Fisterra en Sardiñeiro

Spanje, Muros

Vanaf Bayona zijn we de afgelopen week in uiterst rustige stand terug naar het noorden; Fisterra, gezeild.
Via de isla Ciel, waar we lekker geankerd hebben, naar Cangas in de ria de Vigo. In Vigo de winterstalling geregeld, de boot gaat straks de kant op als wij naar huis gaan.
Maandagavond kwamen we na een hele dag windstilte op de motor in Fisterra aan, waar een prachige plek aan het visserspontoon vrij was, je moet daar dwars door alle gemoorde vissersbootjes heen manoeuvreren en heel goed opletten omdat er soms gevaarlijk lange lijnen ronddrijven, als zo'n lijn in de schroef komt word je niet echt blij...
Die nacht kregen we gezelschap van vrienden die vanuit Brest aankwamen, voorzichtig varend, gelukkig zonder problemen, kwamen ze langszij, en dronken we nog een glaasje.
In de pilots staat nauwelijks iets geschreven over deze haven, er liggen dan ook weinig tot geen zeilboten, er zijn ook geen faciliteiten zoals water, elektriciteit of sanitair, maar erg veel horeca, waar we dan ook lekker gegeten en gedronken hebben, de menukaart is overal min of meer hetzelfde, en de kwaliteit over het algemeen goed.
Met de fiets naar de vuurtoren, een paar kilometer klimmen, kan geen kwaad, een klein beetje inspanning op z'n tijd, mits met mate best gezond.
Vlakbij Fisterra ligr een mooie ankerbaai, met een klein dorpje, Sardineiro, waar we ook nog twee dagen ankerden, schelpen in de koelkast, naast de wijn, helemaal goed.
Nederlanders zie je in deze omgeving bijna niet, eigenlijk heel raar want het is een mooie onbedorven omgeving zonder massa toerisme, maar het is best een eindje rijden en het kan hier ook wel eens een weekje iets minder mooi weer zijn .
Gisteren naar Muros gezeild, geen gebrek aan wind deze keer, ruim koersje dus dat liep lekker.
In Muros aan de was, helaas geen luxe lavanderia hier maar een aftands machientje in het havenkantoor, de was komt er nog natter uit dan dat je 'm met de hand doet, gelukkig schijnt de zon en hebben we een lange zeereling.
Boeken en onze Spaanse serie, dat is waar we verder druk mee zijn, die serie meestal laat op de avond, al lukt het mij dan vaak niet om tot het einde wakker te blijven.
Foto's van de afgelopen week...