Apenkunsten/Spaanse vlag Woensdag

Spanje, A Coruña

De hele nacht ging het zo door, beetje rollen over de golven met een kleine 5 mijl per uur, onrustig binnen vanwege dat rollen, maar we hebben allemaal ruim 6 uur geslapen.
's Ochtends om 9u gijpen we om 'melkmeisje' recht op La Coruña af te gaan, de windmolen, die een tijd had stil gestaan ging weer draaien, en bleek met een klepperend geluid ergens tegenaan te lopen; de bovenkant zat er scheef op en raakte zo het ronddraaiende rad. Gelukkig bleek onze jonge hond ook in staat tot apenkunsten en had hij zijn klimgordel, om veilig naar boven te klimmen, meegenomen.
Het euvel bleek snel opgelost; de plasic deksel was gescheurd en kon met een duwtje weer op zijn plaats worden gezet, waarna de molen weer zonder weerstand ronddraaide. Bij aankomst in La Coruña zullen we het deksel lijmen, nu is het goed zo. Met een snelheid van 6 mijl per uur koersen we recht op de Noord Spaanse kust af, nog 115 mijl nu, het is half elf in de ochtend, ons vierde etmaal op zee gaat beginnen.

Om half twaalf gaat de motor bij om een snelheid van boven de 5 knopen te kunnen houden, we hebben qua diesel niks meer te vrezen; kunnen tot La Coruña varen als het windstil blijft/wordt.
De dag was begonnen zonder zon, voor het eerst deze week op zee, maar inmiddels schijnt ze weer als een malle.
Ik ben druk bezig, om de verveling te lijf te gaan, alle vlaggetjes aan elkaar te knopen om Wiger na zijn roadtrip een warm welkom te heten. Van vrienden kregen we afgelopen winter een compleet vlaggenpakket nadat zij besloten hadden de boot te verkopen, we gaan ze meteen gebruiken, bedankt José en Louis! Er is een boodschap in verwerkt die Wiger zelf mag onraadselen, hij houdt nogal van spelletjes dus dat komt wel goed.

Het voorspelde hogedrukgebied geeft ons een vierde zonnige dag op zee, op de motor welliswaar maar ook dat heeft voordelen; tot grote verbazing van mijn overwegend wedstrijd zeilende crew ging ik na een uurtje motoren onder een heerlijke warme douche, 'niet omdat het moet, maar omdat het kan', om vervolgens onder het genot van een koud glas witte wijn in de zon mijn haar te laten drogen, in korte broek en shirtje, haha!
Harm begint inmiddels al bij te krabbelen, ik denk dat hij vanmiddag ook lekker gaat douchen, Bart durft zijn imago er nog niet aan te geven.
Om drie uur 's middags hebben we het Spaanse gastenvlaggetje in het want gehesen, verwachte aankomsttijd is nu 6u donderdagochtend, we varen erop om met zonsopgang binnen te varen, het is leuker en gemakkelijker om alles te zien.
18u.
Harm is inmiddels ook gezwicht en zit keurig gewassen aan dek, de motor draait rustig door en wij tellen af, nog een kleine 12 uur te gaan.
De laatste avond een captain's dinner: spekblokjes met uien, prei en kidneybonen in chilisaus met frisse augurk/ui/komkommer sla. Het is nu 8 u in de avond, nog steeds zonnig en weinig wind, geen dolfijn of walvis gezien...
Om half 10 toch weer genoeg wind om zonder motor bijna 6 knopen te lopen; 16kn ruime wind, en de dolfijnen komen ook voor het donker nog even langs zwemmen. Zonder slaap te hebben proberen we toch ieder wat uurtjes te slapen om morgenvroeg fit aan te komen, leuk!! Ik kan niet wachten om Wiger te bellen

Gefeliciteerd met de geslaagde overtocht! We hielden steeds de weerkaartjes bij en zagen dat het een hele rustige oversteek zou worden, precies tussen twee lagedrukgebieden door (eentje op de oceaan en eentje boven Europa, die hevige regen en overstromingen bracht in Duitsland en Frankrijk). We zijn benieuwd hoever Wiger is! Veel plezier in de ria's! Liefs, Ans & Tom

Ans & Tom 2016-06-02 12:54:25

Inmiddels is onze boot verkocht. De nieuwe eigenaar wil dezelfde naam behouden! Jullie maakten een mooie en veilige oversteek. Geweldig! De kaarten van de franse dus niet nodig gehad. Leuk als Wiger het schip gepavoiseerd aantreft.

Louis en Josje 2016-06-02 13:01:15

Impressed! Klinkt als een prachtig avontuur! Liefs Tjitske

Tjitske 2016-06-02 14:34:42

Gefeliciteerd. Mooi avontuur.

Tristan 2016-06-02 15:44:04

Goed gedaan!

Pieter 2016-06-02 17:52:45

Pfff, bikkels, knap gedaan gefeliciteerd!🐠🐟🐬🍸🍺

Marga linders 2016-06-02 18:46:04

Fantastisch, blij dat jullie er zijn. Ben nu in Plymouth, morgen met de boot naar Bretagne. Extra diesel mee vanwege stakingen. Denk zaterdag in La Coruna te zijn. Ben benieuwd naar Arina's raadsel. Tot zaterdag, Wiger

Schotland2015 2016-06-02 18:59:23

Gefeliciteerd, goed gedaan hoor. Moesten veel aan jullie denken. In Duitsland, Nederland en Frankrijk noodweer met doden, al een paar dagen achter elkaar. Wij waren bang, dat jullie dat ook op zee zouden krijgen. Bleek het een zeldzaam voorkomend langzaam van oost naar west trekkend laag druk gebied. De hele tijd een wolkeloze strook over jullie vaargebied. Knap hoor. Veel plezier in Spanje! 😃🍷🍽

Frank Rn Herma 2016-06-02 20:26:15

Dat klinkt als een zeer goed geslaagde oversteek, nu wordt het genieten van het Spaanse klimaat, Cultuur, tapas en natuurlijk heerlijk koude wijn. Bedankt nog voor de ontzettend fijne zeilweek en lieve kaart. Xxx

Anne & Vincent 2016-06-02 20:50:38

He bikkels, Dat hebben jullie maar weer eventjes voor elkaar gekregen met z'n drietjes... blij dat alles nagenoeg probleemloos is verlopen... lieve groet, claud