Another day in paradise!

Verenigd Koninkrijk, threshnish isles

dinsdagochtend in totale windstilte over een spiegelvlakke zee, eieren met spek en kaas bakkend, op de tor naar de Treshnish isles om PUFFINS te zien.
In de baai gaan we voor anker en met de opblaasboot op de motor naar de kant, we zijn met een paar zeilboten, straks komen ongetwijfeld de toeristenboten, waar speciale pontoons voor klaarliggen aan een mooring die ze dan oppikken om de mensen comfortabel aan land te laten gaan.
Het eiland Lunga, meest Zuidelijk, is tot ergens in de eerste helft van de 19e eeuw bewoond geweest, sindsdien is het enkel nog een plek voor dieren; zeehonden meken het hun kraamkamer, vele vogels wonen er permanent, andere overwinteren er. Op land leven slecht 3 soorten zoogdieren; muizen, waarschijnlijk nazaten van de huismuis van toen er nog mensen woonden, konijnen, die hun holen ingepikt zien worden door de puffins, en schapen. De foto's zeggen genoeg, en deze vogels zijn totaal niet mensenschuw, waarschijnlijk mede omdat de roofvogels, door welke ze worden aangevallen, dit wel zijn; als er mensen zijn is de kust veilig.
Blij dat we niet meer leven in het tijdperk waarin Kodak ons arm maakte met al z'n rolletjes, schieten we eindeloos veel foto's en maken filmpjes, de enige zorg was dus alle apparatuur goed opgeladen te hebben, maar dankzij dikke accu's is dit geen probleem.
Na Lunga zijn we via het eiland Staffa doorgevaren naar de sound of Iona. Staffa is een eiland van graniet en ziet er uit als een ingezakte taart die over de vorm is gelopen, ik heb er geen foto' gemaakt met de ipad vandaar een foto uit het boek.
De sound of Iona, een smalle doorgang tussen het Zuid-Westen van Mull, waar het lekker stroomt, op Iona is in de 7e eeuw de Kerstening begonnen van Schotland. We zien een klein dorpje met een ongetwijfeld leuk hotel waar ze naar alle waarschijnlijkheid local seafood serveren, je kunt er ankeren maar erg beschut is het niet, om naar Iona te gaan kun je beter in een rustige baai op Mull ankeren en met de ferrie overvaren. We varen door en laten het anker vallen in Tinker's Hole, een mooie beschutte baai tussen allemaal rotsen van waaruit we morgen doorvaren naar Croabh marina, waar onze opstappers weer afstappen. De enige medewatersporters die we zien in dit baaitje zijn kajakkers die rustig peddelend voorbij gaan, heel sportief!

Zo'n puffin, kun je die ook op de grill leggen? xx

hansa 2015-06-12 22:57:47

euh, ik leg persoonlijk liever iets anders op de gril...