Onstuimig weer!

Spanje, Sóller

De overtocht van Ibiza naar Mallorca ging gepaard met veel regen en tegenwind met hoge golven en toen de wind zich netjes aan de voorspellingen hield en ging draaien naar een gunstige hoek, waarbij de zeilen het van de motor hadden kunnen overnemen, vond ik de zich opbouwende donkere lucht nét iets te dreigend, “die laten we nog even voorbij gaan” zei ik tegen Wiger, maar goed ook want er kwam me een partij onweer en wind uit, hier waren we onder zeil niet blij van geworden, even waaide het 53 knopen, windkracht 10 of zo? Toen deze ellende voorbij was alleen nog motregen en windstilte, dus de volledige 50 mijl op de motor afgelegd, vervolgens aankomst in een meest fantastische baai, Port d’Antratx, met moorings vlakbij een mooie kade met terrassen en winkels, geen hoogbouw of gillende disco’s, en wel heel erg dure optrekjes, te koop via de vele makelaars die verdekt opgesteld tussen de kledingwinkels onschuldig hun ‘waar’ aan de veelal Deutsche man proberen te brengen.
Ik ben toch eens beter naar windyty gaan kijken, blijken die buien onder het kopje wind niet zichtbaar, je moet het kopje ‘donderstormen’ aanzetten, weer wat geleerd!
Twee dagen zwemmen, fietsen, lezen, niksen, daarna de volgende baai, Sant Elm, tegenover Isla Dragonera, zaterdag zou het in de middag weer gaan donderen, zo zei Windyty onder de knop ‘donderstormen’, dus geen getreuzel, op tijd weg, naar Port Sóller, in het noordwesten, waar we rond één uur afgemeerd lagen, een uur later brak de voorspelde ellende los, bakken water kwamen met heftige donder en bliksem uit de lucht.
Gideon en Laura komen hier maandag aan boord, ondertussen is Tjep verhuisd via Loes naar mijn vader, waar hij tot dinsdag of woensdag zal zijn, daarna de laatste twee weken naar Louis en José, waar hij vorig jaar ook al logeerde.
Vanavond Paella in de haven, als het tenminste droog is!

ziet er prettig uit daar. Veel plezier nog.