Via Coimbra naar Nazaré

Portugal, Nazaré

Vanaf Aveiro naar Figueira da Foz, daar een auto gehuurd en een weekendje 'weg', supermooi hotel in de sierra de Estrella, leuke plek waar twee Nederlandse mannen een ruïne van een 18e eeuwse boerderij hebben opgeknapt tot een prachtig hotel met ruim 20 kamers, in huiselijke sfeer, met zwembad, grote tuin waar niet alles meteen kapot gaat als je de hond loslaat, behalve toen ik de bal naar Tjep gooide en er een grote stenen pot omviel... De eigenaar kon er gelukkig om lachen, die pot was misschien wel net zo oud als de boerderij zelf, hij zou 'm wel lijmen.
Mocht je ooit iets leuk willen boeken in deze omgeving, en niet zo duur: www.quintadageia.com
DE volgende dag een bezoekje aan Coimbra, kleine stad aan de rivier Mondego, waar de oude universiteit een bezoekje waard is, we bleven buiten want om Tjep aan een paal te binden gaat ons veel te ver!
Ook bezochten we een groot bos 'Bucaco' bij een klooster, inmiddels tot hotel omgedoopt, met een aangelegde waterval, de 'Fonte Fria' uit de 17e eeuw waarvan foto.
Maandag zeilden we aanvankelijk met 7 knopen richting Nazaré maar al snel viel de wind weg en voeren we de rest op de motor, met het grootzeil voor een beetje ondersteuning, tot aan Nazaré geen zuchtje wind.
Nazaré staat bekend om zijn kloof in de zeebodem, de Canão de Nazaré, waardoor dit een surfersparadijs is; de golven kunnen tot 30 meter hoog zijn, toen wij hier aankwamen waren ze dat niet hoor, maar ten zuiden van deze kloof is de zee relatief kalm en dit maakt de jachthaven tot een veilige haven om binnen te lopen, volgens de 'reeds' en 'Atlantic Spain & Portugal pilot', waar we onze informatie uithalen.
Vandaag een dagje toeristen in Nazaré, we willen ook naar de vuurtoren, de plek waar je een schitterend uitzicht hebt over de golven, als ze er zijn, maar waar ook een expo is over dit nog steeds niet helemaal verklaard fenomeen.
Tjep is inmiddels goed gewend en erg gehecht aan zijn veilige plekje als de zee te veel vraagt van zijn 'landpootjes', ook is hij volldeig zindelijk en kan dus na goed uitgelaten te zijn de hele dag zonder boom of paal, hij zou best mogen plassen aan dek maar zal dat niet snel doen, de kunstgrasmat heb ik al weggegooid.

Prachtige foto's! Gelukkig dat het beter gaat met Tjep, in de auto ziet hij er helemaal kwiek uit. xx

Tjitske 2017-06-06 15:46:59

wat heb je een goed oog voor de camera. prachtige foto's

harry de Vries 2017-06-06 18:01:23

Dankje! Gewoon met de Ipad, hier nog een paar van Nazaré

Schotland2015 2017-06-06 19:14:50

Ziet er geweldig uit. Nog een past

Frank & Herma 2017-06-06 19:35:04

Wat ziet het er weer schitterend uit, wat zullen jullie genieten ! Tjep ook volledig in zijn element !