Verder proeven

België, Essen

Het is maar goed dat ik gisteravond de verwarming toch vol open heb gezet. Daardoor is het ‘s ochtends aangenaam op de kamer, hoewel het verre van heet is. Wel fijn: in alle rust wakker worden. Terwijl Martijn rustig verder slaapt, kijk ik wat op mijn telefoon. Op verzoek van de uitbater van het hotel, is het ontbijt pas om tien uur. Omdat de gasten die voor ons ingecheckt waren, pas zo laat hun ontbijt bestelden. Ook wel lekker, rustig ontbijten en douchen. En dan weer de kou in, voor een wandelingetje naar de sporthal. We zijn er bewust een kwartier voor de opening, om redelijk vooraan in de rij te staan, zodat we zitplekken kunnen reserveren voor ons vijven. Vandaag zijn we namelijk samen met Nori (oud collega), haar vriend Serge en als speciale gast hun zoon Bret. Opa Louis die andere jaren mee ging, kan er dit jaar helaas niet bij zijn vanwege zijn gezondheid. Net voor twaalf uur vindt Nori ons in de wachtrij en even later sluiten Serge en Bret ook aan.

We hebben nog de kaartjes van 2021, maar dat is geen probleem en we mogen naar binnen. We krijgen weer een proefglas, zes jetons voor bier en één voor een flesje water, een boekje en pen. We vinden een fijne plek voor ons vijven en het proeven kan beginnen. Vanwege de koortslip van Nori en wellicht ook vanwege Corona proeven we dit jaar niet van elkaars glas. Martijn en ik doen wel samen, uiteindelijk hebben we na twee dagen 24 bieren geproefd. Qua glazen overigens een stuk minder, omdat we vaak de speciale bieren lekkerder vinden. Aangezien die duurder zijn, krijg je maar de helft of een derde (5 cl) glas. Maar dat is niet erg, het gaat er om dat we kunnen proeven. Ook nu is een worstje, kaasje of nootje lekker tussen het drinken door. En het kletsen uiteraard. Het is fijn om na drie jaar weer bij het kerstbierfestival te zijn en bij te kunnen kletsen en over de bieren te kunnen praten. Bret vermaakt zich uitstekend met kleurpotloden en viltstiften en krijgt zelfs Lego Techniek om in elkaar te zetten. Hij vermaakt zich ook uitstekend. Helaas moeten ze wel redelijk op tijd gaan omdat morgen weer een school- en werkdag is, maar er vertrekken al meer mensen.

Martijn en ik blijven nog even en zoeken nog een paar biertjes uit om te drinken. Ook denken we na over de winnaars van het kerstbierfestival en kijken we waar we willen eten. Het wordt een restaurant op een goede kilometer afstand en grotendeels in de richting van ons hotel. Doordat het op afstand ligt, zijn er geen dronken gasten, erg fijn. Het restaurant heeft een fijne menukaart en uitstekend eten. We bestellen een plank om te delen, met een minihamburger, spareribs en tortilla. De plank was verder gegarneerd met koolsalade, aardappelsalade, maïs en salade en zag er erg feestelijk uit. Er zaten ook nog sausjes bij, maar dat was bijna niet nodig omdat alles zo al heerlijk op smaak was gebracht. En het was meer dan genoeg, zeker met de frietjes en aardappelpartjes erbij. Daarnaast was de bediening erg vriendelijk (zelfs het water werd tussendoor ingeschonken) en de aankleding leuk. Een aanrader voor volgend jaar.

Volgevreten stapten we naar buiten, waarbij het goed was dat we nog een stukje moesten lopen naar het hotel. Hoewel lopen, af en toe was het schuifelen of schaatsen. Het regende lichtjes, maar met de koude ondergrond betekende het dat de straat soms spekglad was. Dan maar iets rustiger lopen en in het hotel de haren wassen. We hebben er over gedacht om ‘s avonds al naar huis te gaan omdat Martijn morgenvroeg moet werken en ik anders met de bus en trein naar huis moet. Maar vanwege de ijzel wachten we af en Martijn valt zelfs in slaap. De omstandigheden blijven slecht op de weg, dus we besluiten te blijven. Dan maar morgen erg vroeg opstaan. Overleef ik ook wel.