Dag 2

Estland, Tallinn

Goed geslapen, ondanks dat het een goedkoop hostel is. En lekker kunnen blijven liggen, zonder een Dominique die mij om half 7 wakker maakt. De dag rustig gestart, met de druiven die we van thuis nog hadden, als ontbijt. Onderweg ergens in een straatje buiten lekker koffie en thee gedronken met een soort maanzaad broodje. Je kunt het slechter treffen. Eigenlijk waren we Route 33 tegen gekomen en ze hadden wat leuke ontbijtjes op het menu staan. Maar blijkbaar gingen ze pas om 12 uur open. Vrij laat voor een ontbijt ;-)

Met weer wat omzwervingen en na het lezen van de geschiedenis van de Estse kroon (en de strijd om vrijheid rond 1991), kwamen we bij hotel Viru aan. De KGB heeft dit hotel gebouwd, enerzijds om een graantje van het toerisme mee te pikken, anderzijds om de mensen in de gaten te kunnen houden. Helaas waren de tours van het KGB museum uitverkocht voor vandaag, wel hebben we kaartjes voor donderdag.

Door naar deel twee van vandaag: Balti Jaam. Dat is de dagelijkse markt. Met een heleboel kramen met fruit en groente, maar ook een deel met vlees, vis, kaas en allerlei tentjes om (warm) eten of zoetigheid te kopen. Erg gezellig, en erg veel lekker fruit. We kopen eerst een bakje witte en rode bessen, later laten we twee passievruchten halveren. Oké, en we eten een soort gevuld ragoutbroodje en een rumkogel. Maar toch vrij gezond voor een vakantie.

Na de markt lopen we naar de hoofdattractie van vandaag: Põhjala. Met eerst weer een wandeling van ongeveer een half uur, lopen we langs allerlei grote huizen. Of meer, kleine appartementen. Als je oplet, zie je vaak meerdere deurbellen of brievenbussen. Het oogt allemaal netjes en gemoedelijk, ondanks soms de slechte onderhoudstoestand van de gebouwen. En in de achtertuin staat vaak weer een woonblok. Tuinen met bloemen en planten zie je niet veel. Het is een fijne wandeling, met op het einde een stukje park. En dan komen we aan bij de Põhjala brouwerij. Niet voor een rondleiding, wel voor het drinkgedeelte. Ze hebben 19 bieren op de tap (en een aantal op fles). Voor € 13 bestel je een flight, ofwel 5 proefglaasjes. Het eerste plankje, met twee weizen, een ipa en twee porters, smaakt naar meer. Ook naar meer water en wat te eten om het hoofd fris te houden. De tweede plank bevat een gose en 4 porters. Leuk dat Martijn en ik het niet altijd eens zijn qua smaak. Maar we zijn er wel over eens wat de favoriet is: een weizen met mango, passievrucht en perzik. Bijna gezond :-) Lekker fris en fruitig, wat bij het weer past. Met 21 graden in de zon is het heet. Gelukkig niet de hittegolf zoals in Nederland.
We bestellen een groot glas (voor ons samen) en als avondeten een cheeseburger en een worst met mac & cheese. De buik is vol en we delen nog een fles Decadence van Pühaste, voordat het tijd is om de meisjes te bellen. Dominique trekt eerst gekke bekken en zien we daarna niet meer, ze heeft er geen zin in. Ook Mana is meer geïnteresseerd in de televisie. Het goede nieuws is: ze missen ons niet al te hard.

We lopen daarna terug naar ons hostel, om even lekker te liggen. Ik hoor bij Martijn al vrij snel een rustige ademhaling en bij mij gaan ook de luikjes dicht. Uiteindelijk heb ik bijna twee uur geslapen, heerlijk. Eerst willen we weer terug naar de bar van de vorige avond, maar als blijkt dat Fabian, met wie we gisteren het goed konden vinden, naar het rockcafé is gegaan, gaan we ook die kant op. We komen weer langs Route 33, waar ze nu een Rammstein zone hebben. Bij Barbar, het rockcafé, draaien ze ook de hele avond alleen maar Rammstein, helemaal niet erg. Ik heb al genoeg bier op voor vandaag, dus ik ga over op de Valhalla, een soort Jägermeister. Martijn gaat voor het slappe bier. En slap ouwehoeren, want als hij iemand gaat vragen naar welk Rammstein optreden hij is geweest (we herkennen de plaats niet op zijn shirt), blijft hij daar een uur hangen. Fabian is intussen ook vertrokken, maar al snel komt er een groepje Finnen vlak bij mij zitten en zo heb ik toch de rest van de avond aanspraak. Ook hier verbindt de combinatie bier/drank en Rammstein. De sfeer in de stad is echt goed met alle Rammstein toeristen en het heeft nu al meerwaarde om in Tallinn naar een concert te gaan, vanwege alle voorpret. Betekent wel dat we pas om 2 uur in ons bed liggen. Maar daar is het vakantie voor.