Langzaam weer terug naar huis

Verenigde Staten, San Mateo County

Vanmorgen wat kunnen uitslapen, want vandaag hebben we niet zo veel op het programma staan. Ofwel: we kunnen eindelijk eens de toerist spelen. Natuurlijk moeten we wel uitchecken en onze kamer verlaten. Maar we hebben tijd om rond te dolen. We wilden met de tram naar Pier 39, maar eerst kwamen we een fruitmarkt tegen. Volgens mij vooral van lokale boeren, want de meesten hebben maar een beperkt assortiment. Wat een verademing om te zien dat de Amerikanen ook fruit eten, anders dan wat er in de supermarkt ligt. Maar gezond voedsel is vaak duurder dan fastfood. Bijvoorbeeld vier hotdogs = twee broden = één belegde sandwich. Daarom hebben we zelf al op het begin van de reis een pot pindakaas en een pot chocopasta gehaald en kochten we nu en dan vlees of kaas om zelf een boterham te smeren.

Het was leuk om met een tram uit de jaren 40 naar Pier 39 te gaan. Onderweg kun je zien hoe mooi de stad San Francisco is, zonder langs alle drugsverslaafden te lopen (je passeert ze gewoon sneller). De stad is na de aardbeving en brand in 1906 mooi opgebouwd en de stad ademt de sfeer van die tijd. Ik vind de gebouwen met hun tierelantijntjes vanaf de 1e verdieping, metalen brandtrappen en oude lantaarnpalen en kiosken echt sfeer geven. Jammer alleen dat ik me niet echt veilig voel, ook niet bij het stadhuis of plein waar de UN is opgericht. Pier 39 is echter heel toeristisch en relaxed. Misschien iets te commercieel met alle winkeltjes, maar met de houten ondergrond en leuke panden echt de moeite waard. Leuk voor de kinderen (en ons) zijn de vele zeeleeuwen die er zonnebaden. Ook hebben we met een catamaran een tocht van 1,5 uur gedaan, vlak langs bijvoorbeeld Alcatraz en onder de Golden Gate Bridge. Wij zijn 4 van de 7 toeristen op een boot van 66 man, dus er is lekker veel plaats. Iedere andere toerist zit op een zeilboot, maar die is niet veilig voor de kinderen. De catamaran wel en we hebben dan ook lekker rond gekeken en genoten. Met een pilsje voor Martijn en mijn eerste wijntje in de VS, om het toeristisch gevoel af te maken. Na de boottocht zijn we weer terug richting hotel gegaan om de koffers op te halen, maar eerst de mini’s zich nog laten uitleven in de speeltuin.

Balen dat onze vlucht ruim 1,5 uur vertraagd is, maar gelukkig wisten we dit ‘s ochtends al. Daardoor konden we langer in de stad blijven. Op het vliegveld hebben we geen tijd gehad (of genomen) om duty free te shoppen. Maar met twee kleine kinderen die overal aan willen zitten, is dat toch meer stress dan wat anders, dus we hebben niets gemist. Met nog wat extra vertraging is het toch eindelijk tijd om in het vliegtuig te stappen: de vakantie zit er op.

Gereden afstand: geen idee. In ieder geval nul met de Traction.

Bye bye American pye, welkom weer in old Europe. Gelukkig een happy end om noooooit meer te vergeten. Jullie hebben echt iets op de kaart gezet. Dit kun je uit buiten en misschien wat verzilveren. See joe. John B

John Branderhorst 2019-06-07 06:55:16

Deze reis is volbracht. Hopelijk gaat de overtocht van de auto ook naar wens. Nu bijkomen en nagenieten en wat is het dan heerlijk om weer in je eigen bed tedoen slapen. Wel thuis.

Cor en Els 2019-06-07 10:46:21

Wel thuis allemaal. Ik heb genoten van jullie reisverslagen en de foto's.

Evelyne 2019-06-07 16:00:33

Goede terugreis, ik heb genoten van jullie reisverslag. In een woord geweldig, 🔝😘

Marij 2019-06-07 21:26:56

Welkom thuis. Dank voor jullie mooie verslag, heel leuk om zo met jullie mee te kunnen reizen. Wat een avontuur samen met de kinderen. We hebben aan jullie gedacht tijdens de Hemelvaartrit in Frankrijk, volgend jaar zijn jullie met alle verhalen welkom!