Echte sneeuw!

Oostenrijk, Gemeinde Brixen im Thale

Dankzij een oogmasker en oordopjes heb ik geen last van de geluiden en gerammel van de trein. Niet dat ik goed geslapen heb; ik werd regelmatig wakker met de gedachte dat het bed wel erg hard was. Maar ik mag niet klagen, misschien heb ik niet diep geslapen, maar wel genoeg uren. Tijd om om te kleden en een ontbijtje te eten. Het is wel wat klungelen, eerst moet het middelste bed omlaag zodat je kunt zitten. Maar dan kan ik een Kaiserbrötchen met boter eten en thee drinken. Het tweede broodje en de jam laat ik. Aangekomen in Wörgl duurt het nog even voor de trein naar Brixen komt, dus Mark en ik pakken lekker nog wat koffie en thee op het station. Daarna nog een keer de spullen in een trein laden en na een paar haltes zijn we in Brixen im Thale. De vogeltjes fluiten en we genieten van de Oostenrijkse huizenbouw. Dat mogen we ook lang doen, want het is bijna twee kilometer naar het appartement. Intussen kunnen we wel al kijken waar de kroeg, wat restaurantjes en de skiliften zijn.

Bij het appartement worden we hartelijk ontvangen en het is een net, groot appartement. Met een tweepersoonsbed voor mij in de woonkamer en een stapelbed voor Mark in een aparte kamer. En natuurlijk een keukentje en badkamer. Alles wat we nodig hebben. Na ons omgekleed te hebben bekijken we de pistemap om een idee van de regio te krijgen en lopen we de paar honderd meter naar de piste. Maar eerst mijn skispullen ophalen die ik huur voor die paar dagen. Dan nog een skipas kopen en we kunnen de gondel in, de berg op. Op weg naar de echte sneeuw! Dan valt Snowworld, waar ik ben gaan oefenen woensdag toch tegen. Behalve het skiën, want waar ik twee dagen geleden nog dacht dat ik kon skiën, zijn de echte pistes toch andere koek. De steilheid soms van de heuvel (is dit echt maar blauw?), het zien van de diepte en de ongelijkheid van de baan maken het een uitdaging voor mij. Daarom doe ik rustig aan. Samen gaan Mark en ik twee keer piste 2a af en dan is het tijd om te lunchen. Bratwurst met curry, lekker na een poos in de sneeuw.

Na de lunch spreken Mark en ik ieder apart af, zodat Mark het gebied verder kan verkennen. Ik ski twee keer van piste 3 af, die is ook blauw. Dan nog een keer 2a en nog eens 3 en dan vind ik het goed geweest. Het gaat ook richting vier uur, onze afgesproken eindtijd. Terwijl ik ski hoor ik een ‘check’ vanuit de lift. Mooi, Mark is ook in de buurt. Bijna gelijk zijn we onder, bij de gondel die ons naar beneden moet brengen. Helaas is er nog geen dalafvaart. We parkeren de ski’s in een locker bij de gondel en gaan terug naar het dorp. Daar lopen we langs de supermarkt, en doen meteen boodschappen voor vanavond en morgenvroeg. Dan nog een stukje lopen en we zijn weer bij appartement Irmgard. Eerst even nakletsen, opfrissen en dan de kids bellen. Daarna koken we, Spätzles met spek, kaas en ui, plus broccoli voor de groenten. Lekker met een fles rode wijn. Na de goede maaltijd ploffen we weer op de bank en kletsen vooral, met het voetbal op de achtergrond. Ik mis een stukje van de wedstrijd, maar zie wel nog hoe Nederland met strafschoppen van Argentinië verliest. Intussen is het laat genoeg en we zijn veel buiten actief geweest, dus het is tijd om ons bed op te zoeken.