Traditionele bruiloft in Rustenburg

Zuid-Afrika, Rustenburg Local Municipality

Ook vanochtend mochten we op tijd op. Nu om spullen te pakken en op tijd naar Rustenburg te rijden voor de bruiloft van Sam en Jilt. Deze is bij de ouders van Samantha en vandaag is het thema traditioneel. Dat betekent prachtige kleurrijke jurken voor de Afrikanen en zwart, grijs, wit en blauw voor de Nederlanders.

Met ons autootje was het een klein uur rijden naar Rustenburg. Één keer moeten stoppen voor overstekende koeien (en altijd opletten voor overstekende Afrikanen), maar verder was het rustig op de weg. Zoals aangegeven waren wij netjes om 10 uur bij de ouders van Samantha. Maar aangezien buiten nog veel opgebouwd moest worden, wisten we al dat het later zou worden. Dus eerst binnen maar wat gezeten, daarna buiten verder gekletst en vanwege de warmte maar weer naar binnen. Tot om 12 uur eindelijk de Nederlandse delegatie arriveerde. Zij waren al vanaf kwart over negen aan het wachten op een telefoontje dat ze mochten komen.

En vanaf toen begon het drie uur durend toneelstuk. Met zogenaamd een Afrikaanse stambijeenkomst en Nederlandse vreemdelingen die niet weg wilden omdat ze zo ver gereisd hadden en gekomen waren voor een speciale bloem. De tantes werden voorgesteld, de bruidsmeisjes, er waren dansers etc. Na heel lange tijd werd Jilt uit het publiek gevist en gezien als degene die uitgenodigd was door een tante. Met iedere keer muziek tussendoor en een speech van de vader van Jilt, mocht Jilt eindelijk na twee uur één van de drie meiden onder een laken kiezen. Gelukkig koos hij voor Samantha en waren ze vanaf toen samen. Met daarna nog een speech van de vader van Samantha, over en weer uitwisselen van cadeaus en de klompendans door de Nederlanders (op houten klompen) was het een echte show, waarbij we veel gelachen hebben.

Het mooiste waren waarschijnlijk nog wel de kleren door de vele nationaliteiten. Iedereen was in traditionele klederdracht. Vanuit Afrika bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Zimbabwe, Uganda en Mozambique. Vanuit Europa naast Nederland ook Duitsland, Oostenrijk, Polen, Frankrijk en Ierland. Daarnaast waren de Caraïben, VS, Indonesië, Koerdistan en Hong Kong vertegenwoordigd. Een bont gezelschap dus.
Jammer dat Samantha haar Ugandese jurk (haar vader komt daar uit) maar even aan had. Deze was oranje, ook een beetje voor Jilt en prachtig weldadig. De uiteindelijke jurk was zwart/wit. De jurken van de bruidsmeisjes zou ik zo willen hebben. Maar uiteindeljk vanwege de klompendans droeg Samantha ook klompen, een zwarte rok, witte bloes en wit kanten ding. Ben benieuwd wat ze morgen draagt bij de ‘white wedding’.

Na de hele ceremonie hebben we uitstekend gegeten, waarna Martijn en ik zijn gaan inchecken bij het hotel voor vannacht, waar bijna de hele groep van Jilt zit. Gelukkig wilde zijn vader chauffeuren en zaten we met 16 man in een busje. De rit was gelukkig maar 5 minuten. ‘s Avonds was er nog feest met muziek en dansen bij de ouders van Samantha thuis. Tegen 10 uur begon de drank op te raken en was het tijd om terug naar het hotel te gaan. Morgen is er weer een dag!