We did it part 1 - Route 66 voltooid

Verenigde Staten, Lompoc

Heerlijk. De dynamo doet het weer. Nooit geweten dat het mooi is om de naald van de batterij weer op “charge” te zien staan. Zelfs met de lampen aan en luid toeterend. Martijn heeft gisteravond (meer nacht) ook nog en passant de uitlaat maar weer vastgezet. We zijn klaar voor onze eerste eindbestemming: het eindpunt van Route 66. Maar omdat we toch in de buurt zijn, eest naar het Hollywood sign. Martijn had vooraf uitgezocht vanaf welke straat je dit het beste kunt zien. Tip voor andere Traction rijders (of auto’s met vergelijkbare PK): doe het niet, tenzij je van een uitdaging houdt. Wij wel, dus we zijn er naar toe gereden vanaf Hollywood Reservoir. Genoeg smalle straatjes met veel bochten en nog meer hoogteverschillen. Onderaan Tahoe Drive kun je de auto parkeren en vanaf daar goede foto’s maken. Het beste kun je staan op de plekken waar het gras weg is van de tig voorgangers. Maar Martijn wilde graag de auto ook met de letters Hollywood op de foto hebben, dus is hij omhoog gereden. Dit lukte alleen in de eerste versnelling. En als je dan tussendoor moet stoppen voor iemand die aan het inparkeren is, is er nog maar één oplossing: de auto terug laten rollen naar beneden en vanaf een vlakke ondergrond opnieuw proberen. Maar het is gelukt! Het heeft wel mooie uitzichten en leuke foto’s opgeleverd, maar het was ook even zweten. Daarna terug naar onderen en op de genoemde plek foto’s van ons gemaakt, voordat we de kinderen uitgelaten hebben in de speeltuin bij het park.

En daarna onze hoofdbestemming, Santa Monica Pier en het eindbord van Route 66. Waar we hoopten dat het een feestje zou worden, viel het eigenlijk tegen. LA is te groot met veel laagbouw, waardoor het onnoemelijk lang duurt voordat je van stoplicht naar stoplicht of van stopbord naar stopbord bent gereden. Dus we hadden het al gehad met rijden voordat we in de buurt van de pier waren. Eerst zoeken naar het officiële bruine bordje (vergelijkbaar met in Chicago), maar het hangt gewoon aan een lantaarnpaal bij een druk kruispunt, waardoor je er niet kunt stoppen voor een goede foto. Daarom is tegenwoordig maar een bord geplaatst op de pier. Met een omweg (want de eerste toegang was dicht) richting de pier gereden en daar de auto geparkeerd. Jammer dat er een evenement was, waardoor we niet de auto op de pier zelf konden plaatsen. De pier was gezellig maar druk. Scheveningen in het groot, met op genoeg plekken muzikanten. Ook waren er geloofspredikers, met microfoon en versterker, zodat je ze zeker hoort. Op het einde van de pier hebben we elkaar een dikke knuffel gegeven, want we hebben het geflikt: ROUTE 66 IS VOLBRACHT!!! Het grootste deel van de 2448 mijl van de “motherroad” hebben we gereden (en daarnaast een boel andere wegen). Wat ben ik trots op onze Traction dat ze het weer geflikt heeft. En natuurlijk op Martijn, die er voor gezorgd heeft dat ze aan het rijden bleef. Nu ben ik echt in de bandensporen van pap getreden. Hij heeft hier 25 jaar geleden ook gelopen. Maar meer nog dan dat. We hebben niet zijn reis nagedaan, we hebben onze eigen reis en onvergetelijke ervaring gemaakt. Dit pakt niemand ons meer af.

Daarom hebben de meisjes leuk gedanst op de pier, hebben we lekker een soort van pannenkoek met ijs gegeten, souvenirs gekocht en rondgekeken, voordat we weer naar het volgende motel moesten. Dat was nog een stuk rijden om al in de buurt van Pismo Beach te komen. Met weer een ander landschap. We hebben akkerbouw gezien voor de afwisseling. En de groene heuvels leken wel vol mos (het was een soort gras). Ook hebben we een stuk langs de kust gereden. Bij het motel mocht Martijn weer een avond aan de auto spenderen. Onderweg laadde de accu toch weer niet bij. De koolstofborrels bleven hangen, waardoor Martijn deze verder op maat moest veilen. Met alle ervaring was dit nog maar een klein klusje. Echter ook de remlichten deden het niet. Uiteindelijk bleek de remlichtschakelaar vol vettigheid te zitten, ook vanwege de benzinelekkage eerder deze reis. Ook was de schakelaar deels doorgebrand. Dit was een enorm prutswerk, maar is toch vannacht gelukt. Het alternatief: de meisjes die een bordje met “brakes” ophouden, vonden we toch minder betrouwbaar. Daarna nog even samen geproost op de volbrachte tocht, om vervolgens moe maar voldaan te gaan slapen.

Gereden afstand: 318 km. Route 66, van Chicago tot LA.

Klaar...... met de traction ben altijd BIJNA klaar, maar de reis is volbracht. Wat een toer en een schat aan ervaringen. Zijn jullie langs San Bernadino gereden of heb ik dat gemist? Een leuk liedje van de groep Christy over deze stad. Ben toch benieuwd naar de laatste ervaringen in the States. John B.

John Branderhorst 2019-06-03 09:45:05

Wat een prestatie. Gefeliciteerd. En natuurlijk jullie prachtige verhalen. Een belevenis die voor altijd in jullie geheugen blijft. Geniet nog even van Californië en straks een relaxte terugreis. Tot ziens op het aspergeweekend?

Jan Uijlings 2019-06-03 10:05:11

In het artikel van de Traxion over jullie voornemen om deze prachtige route te gaan rijden schreef ik nog. Er zijn altijd heel veel redenen om iets niet te doen. Gekkenwerk. Jullie hebben het wel gedaan. Chapeau. Op Hemelvaart Weekend Zuid sprak ik Piet van Vonderen nog. Met zijn lieve partner, de oudste deelnemers van ons weekend. Beiden ver in de tachtig maar nog jong van hart. Jullie weten dat Piet "een heel klein beetje" jullie succes mee heeft voorbereid. Samen met jou pa, die natuurlijk een prominente rol in het geheel vervult, heeft Piet destijds de restauratie van de Traction gedaan. Hij praat er nog over alsof het gisteren was. Overigens het Hemelvaart Weekend was weer een groot succes. Het ga jullie goed en wel thuis.

Theo Baijens. 2019-06-03 10:10:32

Trots op jullie. Gefeliciteerd met deze onvergetelijke prestatie.

Mónnie 2019-06-03 10:33:04

John, op weg naar Pasadena zijn we door San Bernardino gereden.

Roadtripping.MDMD 2019-06-03 11:02:36

Wat geweldig dat jullie het hebben volbracht en zoveel mooie herinneringen hebben mogen maken!! Geniet er nog van daar!!!

Chantal 2019-06-03 12:34:59

Gefeliciteerd met deze prestatie,echt onvergetelijk. En bedankt dat we mee hebben kunnen genieten van jullie mooie reis

Gemert57@planet.nl 2019-06-03 15:39:37

Van Harte gefeliciteerd met deze prestatie. Dan was Tour de Merlin maar een peulenschilletje.

Herman van leeuwen 2019-06-03 16:52:21

Wat een belevenissen en wat een reis vol mooie verhalen en foto's. Petje af . Wat zal ik je verhalen en de foto's van de meisjes en landschappen missen. Verder nog een goede vlucht en weer een veilige thuiskomst.

Evelyne 2019-06-03 17:11:09

Super prestatie , jullie mogen trots zijn op elkaar , met zijn allen een tocht gemaakt waar jullie heel lang over zullen napraten , maar vooral genieten , denk dat Jo boven heel hard heeft mee zitten genieten en de andere dagen lekker nog lekker samen dingen doen , goeie terug reis 👍

Karien 2019-06-03 19:11:55

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Prachtige foto's weer. Geniet nog, en goede terugreis. 👌🍀😘

Marij 2019-06-03 20:13:29

wat een prachtige reis; wat een prachtige verslagen; wat een prachtige foto's. dit zullen jullie nooit vergeten! see you in Baexem.

melis 2019-06-03 21:41:47

Hallo, Danielle Martijn en de kids, wat een prestatie, wat een reis. Ook ik heb jullie de laatste weken gevolgd . Wat leuk dat jullie in de bandensporen van jullie pap Jo hebben gereden, en hij zal het zeker leuk gevonden hebben dat zijn TRACTION nog zo goed levendig wordt gehouden. Geniet nog van het laatste stuk, en kom goed thuis.