Op naar Zuid-Afrika

Nederland, Amsterdam

Dit jaar voor ons niet één, maar twee verre reizen. We hebben namelijk een bruiloft in Zuid-Afrika omdat een vriend van Martijn met een Zuid-Afrikaanse trouwt. Zoiets maak je niet vaak mee, dus daarom hebben we deze kans met beide handen aangegrepen. En met behulp van mam uiteraard, die een week op de meisjes past. Want hoe leuk onze meiden ook zijn en zich goed mee laten slepen in onze avonturen, om ze voor een week uren in het vliegtuig te laten zitten, ging ons te ver. En stiekem is het ook wel fijn om een keer met z’n tweeën op pad te zijn. Martijn en ik hebben niet voor niets voor elkaar gekozen.

Hoewel ik Mana en Dominique ook ontzettend ga missen. Gisteravond voor het slapen gaan heb ik extra lang bij ze gelegen en verteld hoe papa en mama van ze houden.
Het is wel een wereld van verschil, reizen zonder kinderen. Twee kleine koffers en een rugzak zijn voldoende voor ons. Dat scheelt weer tijd met inchecken en wachten op de bagage. Rustig met de bus en trein naar Schiphol, kijken in de winkeltjes naar wat je zelf wilt, in plaats van opletten dat er geen kind iets doet wat niet mag of weg loopt. En daarna rustig wachten - op de vertraagde vlucht - met een pilsje en wijntje. Dus zo smaakt vakantie!

We vliegen met Egyptair, dus dat betekent eerst een tussenstop in Caïro. De veiligheidsinstructie is leuk weergegeven met een Egyptische prinses die het verhaal vertelt, bewegende bloemen en palmbladeren, en veel links naar de Egyptische (oude) cultuur. Maar ik begrijp er niets van. Gelukkig is er ook nog een Engelse versie.
Er is wel een voordeel aan vliegen met Egyptair, nog voor we vertrokken zijn: vooral stewards in plaats van stewardessen.

De eerste vlucht is goed verlopen. Alleen waren papa en mama nog niet helemaal samen op vakantie: we zaten in stoelen achter elkaar in plaats van naast elkaar. Maar ja, het scheelde wel een paar honderd euro. En lekker rustig vliegen.