Williams - Arizona

Verenigde Staten, Williams

Wat een geluk dat voor vandaag een rustige dag gepland was, na het avontuur van gisteren. Hoewel het meer dan lang genoeg duurde voor we bij het motel weg waren. Dat kwam niet alleen door het ontbijt dat we bij een echte Route 66 diner hebben gegeten (twee menu’s met eieren waren voor ons voldoende als ontbijt én lunch). Maar wat helaas veel tijd koste, was de Traction. Geen accu die bijlaadt onderweg betekent ‘s nachts op de kamer de accu bijladen. En de accu terugplaatsen is het probleem niet, maar wel het verwijderen én vooral het terugplaatsen en vastzetten van de motorkap. Wat een gepriel. We moeten met een aparte moer onder de grille de motorkap vastzetten omdat schroefdraad ontbreekt. Waarschijnlijk een constructie van pap. Voor ons een van de eerste dingen die we gaan oplossen als we thuis zijn.

Vandaag hebben we cultureel gedaan. In het museum van Noord-Arizona zijn we naar het Zuni festival gegaan. Hierbij lieten de Zuni Indianen hun kunst en cultuur zien. Het is vooral spiegeltjes en kraaltjes omdat het met name stands zijn waar je sieraden, potten of kleding kunt kopen. Maar er zijn ook stands die laten zien hoe ze dingen maken, zoals een weefgetouw dat hogere wiskunde lijkt. Het leukste voor de kinderen waren de vrouwen in klederdracht, die met een pot op het hoofd zongen en dansjes deden. Geen spectaculaire dansjes, maar het zag er vrolijk uit. En grappig is dan dat Mana er onmiddellijk tussen gaat staan als er foto’s gemaakt worden. Er zullen genoeg toeristen hun foto’s moeten bijsnijden om Mana te verwijderen.

Daarna zijn we doorgereden naar Williams, waar we ook blijven slapen. Wat een leuk stadje. Niet alleen vanwege de historische treinen, de muurschilderingen, oude auto’s, poppen van cowboys, beelden van koeien en beren en andere dingen waarmee de stad is opgeleukt. Maar vooral vanwege de sfeer. Dit is de eerste plaats met terrasjes buiten. Het is hier net Valkenburg met alle toeristen, maar dan zonder mergel. Het weer was prima, dus we hebben ook lekker buiten op het terras wat gedronken met een Brits koppel. We hebben nu voor de derde keer met hen hetzelfde motel en dat schept een band. Het was in ieder geval een gezellige namiddag en avond (na het eten zijn we nog rum op hun kamer gaan drinken).

Gereden afstand: 74 km. En een gezellig stadje om te overnachten.

Beste reizigers. Wat een gedoe met zonder spanningsregelaar en best eng allemaal. Vandaag vernomen dat je ruim 200 km moet kunnen rijden met een volle accu. Wistikoknie. PS een nieuwe spanningsregelaar laten overvliegen? Eindelijk de Indians ontmoet. De squaws weerden zich kennelijk goed. Geen scalpen aangetroffen als reliktien uit het verleden? Wij gaan overmorgen naar het Hemelvaartweekend en zullen onder elkaar nog over jullie hebben! Sterkte en tot horens. John