Graceland - Tennessee

Verenigde Staten, West Memphis

Warempel in dagen een goed ontbijt in een motel. Zelfs met ietwat vlees: ragout met een soort broodje. Het smaakte prima. En vriendelijk personeel voor de verandering. Ze hadden gezien dat ik het laatste beetje volle melk pakte en vroegen of ik meer wilde. Ook de dame achter de receptie 's avonds is heel vriendelijk en heb ik al een paar keer mee gekletst. Tot nu toe het beste motel.

Op pad vanmorgen, want vandaag is het zover: Graceland. Hiervoor slaan we speciaal een stukje Route 66 over (wel ingecalculeerd, dus zonder dat we veel bijzonderheden missen). Eerst de beurs flink lichter gemaakt ($ 128 voor twee volwassen om naast Graceland wat extra tentoonstellingen te kijken. De VIP of ultimate VIP tours waren vele malen duurder). Maar daar moet ook veel personeel van betaald worden, zoals de bussen om je de weg over te laten steken (en dat je niet een paar 100 meter hoeft te lopen, stel je voor).

Na een leuk filmpje over Elvis, was het tijd om Graceland zelf te bezichtigen. Eigenlijk viel het tegen. Waarschijnlijk omdat het zo druk is, dat je achter elkaar door het huis schuifelt. Leuk om de woonkamers, keuken etc. te zien, maar eigenlijk is het maar een klein huis voor zo’n grootheid. Niets vergeleken met wat je tegenwoordig bij MTV Cribs ziet. Achteraf is dat ook de charme van het huis en snap ik dat Elvis er graag kwam. Maar als toerist die geen verstokte fan is, was het niet de moeite waard.
De tentoonstellingen over Elvis’ auto’s en andere voertuigen (eigenlijk was hij een beetje een kind die over zijn eigen landgoed croste), zijn leven als militair en vooral zijn kleren en gouden en platina platen, waren weer wel interessant. Dit kon in eigen tempo bekeken worden. De muur met veel van Elvis gouden en platina platen maakte indruk op mij. Want Elvis als acteur vind ik minder interessant, maar die man heeft wel heel veel goede nummers gemaakt. En hij heeft de muziekgeschiedenis veranderd zoals niemand dat gedaan heeft in de 20e eeuw. Nummers van hem die meer dan 50 jaar oud zijn, swingen nog altijd of maken nog altijd indruk. En ook al hou ik meer van zijn muziek en uiterlijk uit de beginjaren. Die flamboyante over de top pakken (vooral die met de adelaar) uit de latere jaren hebben ook wel wat.

Het muzikale dagje hebben we na Graceland voortgezet in Beale Street in Memphis. Wat een leuke straat is dat. Als je er doorheen loopt, dan hoor je muziek uit heel veel bars, de mensen lopen met drank rond, je ruikt eten en je kijkt je ogen uit. Een heerlijke straat voor je zintuigen en echt leuk om doorheen gewandeld te zijn. Je voelt er de muziekcultuur. Een goede afsluiting van een mooie dag.

Gereden afstand: 58 km. Weinig muziek onderweg, maar des te meer daarbuiten.

Hallo ondernemers en avonturiers. Ik heb of had zelf niks met Elvisdepelvis. Een jeugdvriend daarentegen des te meer. We draaiden zijn platen waarop blues te horen waren en gospels. We snapten er niets van dat dit de ommekeer was naar rock. Nu snap ik het te meer, maar heb nog steeds niets met hem. Meer de Shadows en Status quo enz. Maar julie hebben de heilige graal geschouwd, en dat is al heel wat. Ik was even in de war met Neverland. Danielle bij de diejen? ( maikel Jakkes) gelukkig niet. Goede reis verder. John

John Branderhorst 2019-05-12 08:06:36

Wat een bijzonder uitje op mijn verjaardag. Ik ben zelf ook even weg geweest maar heb jullie verhalen tot nu toe nu allemaal gelezen. Wat hebben jullie al veel mooie dingen gezien en wat zijn jullie toch ook al een stuk opgeschoten. Geniet er van.

Mónnie 2019-05-12 13:19:29

Wat weer een belevenis. En wat weet je alles goed te omschrijven en op papier te zetten Danielle. Heel mooi. Ook de foto's erbij, mooi. Op naar de volgende uitdaging die we morgen wel weer lezen. Fijne reis verder.

Evelyne 2019-05-12 13:47:47

Betaald, maar dan heb je het wel gezien.Hoe gaaf is dit. Nu route 66 maar weer volgen. En op weg naar al het andere moois.

Els en Cor 2019-05-12 19:37:41

Graceland ...... wat een avontuur en wat een commercie! De naam voert me even terug voor een reactie op de foto van Martijn bij het bord "Zeeland". Als oud- en medeplaatsgenoot (alleen niet op de tijdlijn) van dit prachtige Brabantse dorpje vond ik dit een prachtplaatje! En zo leuk om jullie te volgen: zo ver en toch dichtbij! Ik heb vorige week met één van de opvangkindjes de foto's van Mana en Dominique bekeken en dan zijn ze heel dichtbij! Lieve groetjes en een knuffeltje aan de meisjes!

Thea 2019-05-15 11:29:42

Je moet het maar weten: "Before anyone did anything, Elvis did everything".