Soweto

Zuid-Afrika, Soweto

Het antwoord op de vraag van gisteren: ikke. We hebben gisteravond nog met de bewoners gekletst en ik was als eerste aan het knikkebollen. Ik heb mij toen kunnen herpakken, maar we lagen allebei voor 10 uur in ons mandje.

Vandaag stond in het teken van de wijk Soweto, waar we vannacht geslapen hebben. Of ja, een wijk. Het is een stad op zichzelf met 6 miljoen inwoners. En zonder hoogbouw (een tweede verdieping op een huis is al een uitzondering) kun je wel indenken hoe groot het gebied is. En er wonen traditioneel bijna alleen negers, een uitvloeisel van het apartheidsregime.

We hebben vandaag een vier uur durende fietstocht door een deel van Soweto gehad. Voor dat Soweto een slechte buurt genoemd wordt, vond ik het wel meevallen. Natuurlijk waren er genoeg kleine huizen en afval langs de straat, maar de meeste huizen zagen er goed bewoonbaar uit. Ik heb geen ongeregeldheden gezien of me onveilig gevoeld. Dat was in San Francisco wel anders.

Het is mooi om de geschiedenis van Zuid-Afrika te horen van iemand die er deelgenoot van is geweest. Dat vond ik indrukwekkender dan het museum gisteren. Zo zie je wat het betekent als een blanke bedenkt dat iedereen bij z’n eigen soort moet wonen. En 80% van het land afpakt en iedere (oorspronkelijke) inwoner ongeveer 250 m2 geeft om te wonen. Mits getrouwd, vrijgezellen kregen met z’n drieën een mini-woning en hadden nog minder. Bijzonder ook dat de meesten het accepteerden, ook omdat ze niet anders gewend waren. Ieder decennium werden de regels weer strikter, het sloop er langzaam in. Met vreedzame protesten (in plaats van een burgeroorlog) werd langzaam het tij gekeerd.
En ook al hebben zwarten nu meer rechten, het is de vraag of het nu beter is. Met een hoge werkloosheid onder de jongeren en minder respect voor regels en minder strijdlust. Althans, volgens onze gids.

De toer hebben we afgesloten met een lekkere lunch bij onze slaapplaats. Een kwart brood met iets van kip er in en pittige mango. En daarna was het tijd om de auto te pakken en naar onze slaapplek voor de komende drie nachten te gaan. Een rit van bijna twee uur, waarbij de navigatie ons op een gegeven moment 3,5 km off-road stuurde. Gelukkig waren er ook andere auto’s en zaten we toch op de goede weg. We verblijven 3 dagen in Kingdom Resort, vlak bij Sun City. Een heel mooi resort en omdat de prijs meeviel, hebben we een grotere kamer geboekt. Aan de ruimte kan ik echt wel wennen, de kamer straalt luxe uit. Inclusief een braai buiten (die we niet gaan gebruiken). Voor het gemak hebben we in het restaurant gegeten, een best goede pizza. Daarna nog wat drinken op de kamer en het kaarsje was op tijd uit.