Kingdom Resort

Zuid-Afrika, Sun City

Vanmorgen hebben we gebruikt om het resort te verkennen. Een mooi resort, maar het is niet logisch dat het waterpark een stuk van het zwembad af ligt. En dat er maar één officieel pad naar toe gaat. Dus dan maar via een zandweg lopen, geeft een beetje een rimboe idee. Geen idee hoeveel mensen er al gewond zijn geraakt ‘s avonds laat als ze in het donker vanuit de bar terug lopen. Want er is ook geen verlichting. Maar nu is er een stralende zon en tijd om te ontbijten. We hebben het beste van twee werelden gecombineerd: Martijn heeft het buffet met yoghurt, fruit, zoete broodjes, kaas, vlees en brood. En ik krijg een bord met worst, bacon, ei, tomaat, champignons en rösti. Meer dan genoeg en lekker.

Later in de ochtend zijn we met de auto op pad gegaan. We wilden naar Sun City, maar hadden geen zin om € 9,- te betalen om alleen een poort te passeren en vervolgens entree te betalen voor iedere activiteit. Dus maar een andere attractie gedaan: het shopping centre. Eerst gekeken voor wat leuks voor de meisjes en vervolgens de supermarkt in. Altijd leuk om lokale producten te zien. Het was druk in de rij met warm eten, dus ook maar alvast wat voor vanavond gekocht. En fruit, brood, beleg, yoghurt, chips, chocolade en drinken voor de komende dagen. We hoeven niet altijd te gaan uiteten en morgen moeten we vroeg op. Een lokale gast heeft gezorgd dat de auto vrij van krassen bleef tijdens het parkeren. Maar omdat we geen zin hadden om te betalen voor deze “service”, zijn we via een andere kant naar de auto gelopen en snel weg gereden voordat hij weer kwam bedelen.

Het is lekker warm vandaag (ca. 27 graden, niet te warm en niet te koud). Dus zijn we vanmiddag bij het zwembad gaan liggen. Het water is niet verwarmd en daardoor koud. Martijn had er moeite mee om in het water te gaan, dus daar heb ik fantastische filmpjes van kunnen maken. Waar ik in 5 seconden tot mijn middel in het water was (ik moest Martijn filmen van mezelf), duurde het bij hem 5 minuten! Gelukkig scheen het zonnetje goed om daarna weer op te warmen. En we zijn nog naar het waterpark gegaan, met vier glijbanen.

Heel lang hebben we niet gezwommen, omdat we vanaf 4 uur op safari gingen. In een vrachtwagentje voor 25 man zaten we met z’n zessen. Genoeg ruimte dus om van links naar rechts te gaan in de wagen, afhankelijk van waar de beesten waren. Als eerste zagen we impala's. Hier zijn er genoeg van in het park en zij zijn een smakelijk hapje voor de leeuw. Al snel hadden we mazzel doordat we een olifant van dichtbij zagen. De steen in de verte bleek een neushoorn te zijn, deze hebben we later nog beter gezien. Uitzonderlijk was een nijlpaard van dichtbij. Verder waren er o.a. gnoes, een territorium afbakenende hyena, springbokken etc. We werden gewezen op een kudde zebra’s verderop, voor het geval we ze niet meer tegen kwamen. Maar toen we ze even later van dichtbij zagen, werd er toch aan voorbij geracet. De ranger had namelijk haast, omdat in de buurt leeuwen gespot waren die bewogen. Want als ze liggen, is er weinig te zien met hun schutkleur en minimale activiteit. We waren niet de eerste bij de leeuwen, er stonden wel 10 tot 15 auto’s en busjes. De leeuwen waren aan het loeren en gingen af en toe staan. Terwijl wij er waren, kwam er een aantal zebra’s. Omdat de wind voor hun verkeerd stond, konden ze de leeuwen niet ruiken en wisten ze niet dat zij op het menu stonden. De leeuwen stonden paraat om aan te vallen. Gelukkig besloot de ranger de pauze te skippen terwijl we in de bus drinken en chips kregen. Net alsof we in de bios zaten, maar nu keken we naar de natuur. Helaas of gelukkig (het ligt er aan hoe je het bekijkt), roken de zebra’s toch onraad. Daarom vluchtten ze rustig hogerop, zodat de leeuwen niet konden aanvallen. Zebra-leeuw 1-0 was de eindstand. En wij hebben heerlijk bijna een half uur naar ongeveer niks gekeken, en toch was het spannend. Daarna langzaam terug naar het resort. Maar eerst nog zebra’s van dichtbij gekeken en ook nog een paar giraffen gezien. Wat een mooie lange gestaltes. Intussen werd het donker en moesten we nog even wachten voor we het park uit konden, want tegen het einde stonden er twee neushoorn op de weg. Een Afrikaanse wegversperring. Naast de vele beesten die we gezien hebben, was het een top belevenis, ook vanwege de mooie natuur die de savanne te bieden heeft met z’n acacia bomen.

Moe en koud kwamen we aan op het resort. Gelukkig hoefden we maar het eten op te warmen dat we ‘s middags gekocht hadden. Daarna op tijd naar bed, want morgen staat er om 6 uur weer een safari gepland. Dat betekent om 5 uur opstaan.