Dag 4

Estland, Tallinn

Ondanks dat we zo laat in bed lagen, was ik net na negen uur wakker. Ergens maar goed ook, want we moesten weer spullen inpakken en uitchecken. En om half elf in de stad zijn voor de KGB tour in het Viru hotel. Een fatsoenlijk ontbijt was er bij ingeschoten en daar had ik in de benauwde ruimtes wel last van. En heel veel viel er niet te zien omdat de Russen de meeste spullen meegenomen of vernietigd hadden en de hotelkamers gerenoveerd zijn, maar de gids bracht het goed. Op de zogenaamde niet bestaande 23e verdieping werden alle hotelgasten ingenieus in de gaten gehouden via afluisterapparatuur in de kamers, microfoons in de asbak en mannen achter kranten in het restaurant of de bar. Er zat zelfs een dame die turfde als de gasten in en uit de kamer kwamen, zodat de KGB steeds wist waar de toeristen waren. Hotel Viru was het enige hotel voor toeristen in Tallinn en Esten mochten er niet verblijven. Het ging de KGB om de buitenlandse informatie, want kennis is macht. Erg interessant allemaal.

Na de tour gingen we naar het tegenoverliggende parkje om wat te eten en drinken en op krachten te komen. Waar we een paar dagen lekker weer hadden (niet te warm, niet te koud), is het vandaag erg benauwd. We wandelen nog wat door de oude binnenstad en kopen wat souvenirs om uiteindelijk te gaan lunchen