Route 66

Nederland, Hunsel

In 1926, het jaar van oprichting van Route 66, was er nog geen doorgaande route van de Oost- naar de Westkust van de Verenigde Staten. De dorpjes die in het uitgestrekte westen waren ontstaan, werden in eerste instantie gebouwd op plekken waar schoon water was. Ze werden onderling verbonden met paden en wegen die vaak al honderden jaren door indianen gebruikt werden. Omdat veel van de dorpjes op plekken lagen waar schoon water te vinden was, werden dat ook logische stopplaatsen voor de spoorwegen die vanaf 1850 ontstonden. Pas na de opkomst van auto's werden echte wegen belangrijk, die dan ook in hoog tempo ontstonden. Eén daarvan is Route 66.

De route is officieel geopend op 11 november 1926. Bij aanvang was dat niet meer dan een samenraapsel van lokale wegen tot een geheel van ongeveer 3.940 kilometer lang. In het begin bestond Route 66 uit allerlei soorten wegdek waaronder asfalt, klinkerwegen, grindpaden en zelfs zandweg. Pas in 1937 was de gehele route geasfalteerd, al waren er nog stukken eenbaans. Op 27 juni 1985 is de officiële route buiten gebruik gesteld, nadat er een aantal vervangende autosnelwegen waren aangelegd.

Tijdens zijn 59-jarige bestaan is de route vaak aangepast, waardoor ligging en lengte regelmatig veranderden. Veel van die wijzigingen waren om de route korter of veiliger te maken. De oude stukken bleven meestal gewoon bestaan, waardoor er in veel gevallen nu meerdere trajecten zijn. Soms wel 3 naast elkaar. En in het centrum van Albuquerque kruist Route 66 zichzelf. De route begint in Chicago en loopt vervolgens door de staten Illinois, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona en Californië, om te eindigen in Santa Monica in Los Angeles. Daarbij kruist de route drie tijdszones.

De Interstate 40 ligt vaak naast de oude route. Aangezien we met een oldtimer rijden en geen haast hebben, proberen we zo veel mogelijk de oude route te rijden, in plaats van de snelweg. Maar 26 jaar geleden toen pap de reis maakte, was Route 66 op genoeg plekken al onbegaanbaar. In de loop der tijd zal het er niet beter op geworden zijn. Maar wie ons kent, weet dat we wel van een uitdaging houden ;-)

26 jaar geleden?! OMG waar blijft de tijd! Wij wensen jullie een hele mooie, onvergetelijke reis met Pap Jo in jullie gedachten en hij zou dit geweldig hebben gevonden. Bedankt voor de updates die ik zeker zal volgen. Heel veel succes! X

Auntie Carla 2019-04-27 23:07:12

Zwaai jullie vanaf deze weg uit. Geniet van dit avontuur. Goede reis. We gaan jullie op de voet volgen.