Voorproeven

België, Essen

En de laatste reis van het jaar, eigenlijk meer een korte trip. We gaan jaarlijks naar het kerstbierfestival in Essen, zolang er geen Corona of zwangerschap is. Dit jaar hebben we nog de kaartjes van vorig jaar, voor de zondag. Echter op de zaterdag zou je zonder ticket (maar na betaling) ook binnen moeten kunnen komen, dus dat gaan we proberen vandaag.

Maar eerst een dagje standaard hectiek. Iets met kinderen in bad, boodschappen, eten maken in Grathem, een modeshow van Mana vanuit Jong Nederland, tas inpakken en nog allemaal kleine klusjes. En dan gehaast de auto inspringen om eerst ergens op een parkeerplaats voorbij Bergen op Zoom een doos Hertog Jan vatgerijpt voor een verkeerd jaartal om te ruilen. Maar goed, we kunnen op tijd in ons hotel inchecken en daar wat eten en drinken op de kamer. Die overigens erg koud is. Ik draai de verwarming vol open, het helpt een beetje. Daarna gaan we de echte kou in. Het is ruim 1,5 km lopen naar het bierfestival, waarvan het grootste gedeelte in het veld (wel een verhard pad, dus beter als in Engeland, en met de sneeuw in de berm, niet op het pad, om de weg te wijzen). In Essen aangekomen zien we een kleine kerstmarkt en we bekijken de kramen. Of eten en drinken, of spullen die we niet hoeven. Meer een jaarmarkt, weinig kerstsfeer. We hebben het dan ook zo gezien en draaien ons om, om richting de sporthal te gaan. Dat is de locatie van het bierfestival. De ondergrond is bekleed, aan één kant staan de taps en een stellage met alle bieren op fles, dat nog de hoek om gaat. Verder heel veel rijen met tafels en stoelen, een gedeelte met statafels en allemaal vlaggen van bieren in de lucht. Dat is kortgezegd de inrichting.

Bij binnenkomst worden we geholpen aan glazen, munten en een boekje. Het is nog net geen zeven uur, maar er zijn al wat mensen weg. We vinden dan ook makkelijk zitplek. Omdat ik via de app en Martijn via de digitale bierlijst al ons huiswerk heb gedaan, weten we al een beetje wat we willen hebben. Hoewel de eerste ronde, de murders, geen succes was. Ach, daarom proeven we hier en kopen we geen flessen thuis. Het is fijn om samen te zijn en bier te proeven. Hoewel we ook veel in ons boekje of op de app kijken naar de proefnotities. En er onze eigen mening aan toevoegen. Dan nog een worstje en kaasje erbij en de ingrediënten voor een geslaagde avond zijn er. Na afloop volgt nog een koude tocht tussen de velden terug naar het hotel. Het voordeel is dat het ontnuchterend werkt, waardoor we relatief fris weer op onze kamer aankomen. Door al het bier, en vooral omdat er genoeg bij zaten boven de tien procent, zijn we niet zat, maar wel moe genoeg om meteen in slaap te vallen.