Citroën

Nederland, Hunsel

Voor wie het niet duidelijk was: wij ondernemen deze roadtrip in een Citroën Traction Avant uit 1952. Een oude auto? Welnee, André Citroën begon 100 jaar geleden al met auto's bouwen. En ook al is Citroën een Frans merk, André was half Pools en half Nederlands. Dus we rijden een beetje in een Nederlandse auto.

In 1919 rolt de "Type A" van de band af en is daarmee de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa. Voor toen waren 10.000 exemplaren per jaar heel wat. Veel andere mooie modellen met nieuwigheden volgen in de decennia erna, zoals de B12 die een van de eerste auto's is met 4-wielremmen. Maar in 1934 vindt pas echt een ommekeer in de automobielindustrie plaats door in grote series voorwielaangedreven auto's te produceren: de Traction Avant. Ook bijzonder aan de Traction is de geheel zelfdragende carrosserie of de hydraulische remmen. Toen moderne snufjes. Deze auto heeft Citroën wel bijna een faillissement opgeleverd, maar gelukkig heeft Michelin in 1934 het merk overgenomen. Daarbij is er wel in de kosten gesneden, waardoor uiteindelijk de auto's niet voorzien zijn van een automaat. De versnellingsbak die daarna in enkele weken ontwikkeld is, is nog altijd een zorgenkindje van de Traction.

In 1935 is André Citroën straatarm overleden aan kanker. Helaas heeft hij niet meer kunnen meemaken welke mooie types van de Traction daarna gemaakt zijn en de andere iconische modellen met prachtige bijnamen zoals de eend en snoek of de HY (het golfplaten busje dat iedereen aan broodjes of ijsjes doet denken). Ook de laatste decennia zijn bijzondere auto's gemaakt, maar mijn hart klopt het meeste voor oldtimers, en met name de Traction.

Op basis van enkele uiterlijke kenmerken kun je vrij precies het jaartal schatten van de Traction. De vooroorlogse modellen hebben bijvoorbeeld kleppen aan de zijkant van de motorkap voor de koeling, wat later een soort rooster is geworden. In 1952 is besloten om de ruitenwisser van boven naar beneden op het raam te verplaatsen en is de achterkant met een koffer uitgerust, in plaats van een wieltje. Onze rode dame is daardoor een vroege 52-er. Ook werden de modellen wat groter en krachtiger in de loop der tijd. Daarnaast zijn er nog meer zaken waar je op kunt letten om de leeftijd te achterhalen of het land van fabricage. Want er zijn ook Belgische of Engelse Tractions. Zo zijn er verschillen in bumpers, wielen, (plaatsing van de) lampen etc. En dan nog de verschillende dashboards! Teveel om op te noemen voor wie het niet interesseert. Maar ook al zijn er in totaal 770.000 Tractions geproduceerd, ze zijn allemaal uniek.

Hallo familie Mans, Ik heb, als corrector van de Traxion, net het artikel over jullie route 66 reis zitten lezen en dacht meteen aan het volgende: als jullie aan het eind van jullie reis via Highway 1 langs de kust noordwaarts rijden raad ik jullie aan om in Big Sur (plaatsje boven Hearst Castle en onder Carmel) te stoppen bij restaurant Nepente. Dit is een vreselijk mooi plekje aan de toch al fantastische kustweg, wat om meerdere redenen de moeite waard is. Ten eerste heeft het rond 17.00 uur de mooiste zonsondergang die ik ooit gezien heb en daarbij komt nog het feit dat onze oudste zoon daar al 19 jaar woont. Hij werkt in dit restaurant (als barkeeper) en woont op het terrein met zijn vrouw en dochter. Hij heeft bij ons natuurlijk vaak in de Traction gezeten en vindt het zeker leuk als er eentje bij het restaurant op de parkeerplaats komt staan. Ik wens jullie heel veel plezier in het mooie land en als jullie Nepente aandoen, doe onze Sander dan vooral de hartelijke groeten, ook van vader Pim! Zonnige groeten van Jooske Wittop Koning

Jooske Wittop Koning 2019-04-16 16:28:10

Hoi Jooske, Bedankt voor de tip. We gaan het in ons achterhoofd houden. Alleen even kijken of het in het reisschema past, aangezien het ons 1,5 uur extra reistijd kost. Maar wellicht nemen we de route langs de kust wel. Het restaurant ziet er gezellig uit en als we er zijn, zullen we jullie zoon zeker de groeten doen. Groetjes, Daniëlle