De voorbereidingen

Nederland, Hunsel

Allereerst een mega compliment aan Martijn. Zonder hem was deze reis nooit doorgegaan. Zonder hem zou ik zelfs niet gedacht hebben aan deze reis in deze vorm.

Het begon met een idee eind 2017. Waar ik Martijn eerst voor gek verklaarde, begon het langzaam steeds meer iets haalbaars te worden. Genoeg gepraat over de ideeën (ook met mijn broer Ronny, die helaas uiteindelijk toch niet mee kon), om uiteindelijk op een route uit te komen die in New York begint, om via de Niagara watervallen en het plaatsje Holland in Chicago uit te komen. De start van route 66. Dan hebben we de eerste 1.500 km er op zitten. Om vervolgens aan de rest van de trip te beginnen met als eindpunt Santa Monica Beach in Los Angeles. Maar dan zijn we in totaal 7.000 km verder. En als slotstuk nog even door naar San Francisco.

Een dergelijke reis maak je niet zomaar. Er zit 1,5 jaar voorbereiding aan ten grondslag. Beginnende met de basiscursus techniek vanuit TAN (Traction Avant Nederland). Niet alleen vanuit de boeken, maar ook de handen vies maken met bijvoorbeeld kleppen stellen. En door kilometers met de Traction te maken, om de auto te leren kennen. Want alles wat al een keer stuk is gegaan, kunnen we al leren te repareren. Niet dat er veel stuk is gegaan of dat we nu echte pro's zijn. Maar met gezond boerenverstand en luisteren naar en aanvoelen van de auto kom je ook een eind. En uiteraard met de goede hulp van Wiljan Cats, die de auto voor ons nagekeken heeft en zelf ook vindt dat de auto prima 7.000 km moet kunnen rijden.

Naast het zorgen voor een auto in topstaat, zijn er nog zo veel andere dingen waar je aan moet denken. Niet alleen aan je Esta en Eta visum aanvragen om de VS en Canada in te mogen. Maar ook de auto heeft een visum nodig voor een "nonresident exemption for a nonconforming vehicle". We zijn namelijk geen Amerikanen die dan ook nog eens met een auto gaan rondrijden die niet aan de standaard milieumaatregelen e.d. voldoet. Dus weer een formuliertje extra. Dat bovenop alle formulieren voor de verzekeringen etc. Het papierwerk alleen is al een klein boekje. Maar niet in verhouding tot de uren voorbereiding. Het verkrijgen van een verzekering voor de auto in de VS was bijvoorbeeld zo'n klusje die genoeg grijze haren heeft gekost. We hadden namelijk ook geen zin in een verzekering voor een half jaar (wat wel aangeboden werd). Maar het is Martijn uiteindelijk toch gelukt. Maar goed ook, want ik durf niet in de VS te rijden/reizen zonder goede verzekering. Die Amerikanen zijn namelijk kampioen aanklagen en ik wil daar niet het slachtoffer van worden.

De koffers inpakken was ook nog een heel project. Want wat neem je mee op zo'n reis? Je wilt niet te veel meenemen, maar ook niet te weinig. Dus wat is noodzakelijk? Qua kleren heb ik het beperkt gehouden, want waarschijnlijk komen we daar toch ook leuke shirts etc. tegen of jurkjes voor de meiden om te kopen. Maar ook de luiers, luierdoekjes, EHBO-set, brandwondenzalf etc. zijn al ingepakt. Dit ligt nu allemaal in de auto die als het goed is woensdag het ruime sop heeft gekozen. Want waarom kilo's bagage meeslepen naar het vliegveld, als je de auto al kunt volladen (en zo kunt testen of alle bagage past). Dan hoeven we als we vliegen alleen maar een beetje handbagage mee te nemen. En sommige zaken moet je ook gewoon in de auto verschepen. Een picknick set inclusief zakmes ziet er toch een beetje raar uit bij de controle van de koffers op het vliegveld. En ook de reserve auto-onderdelen en gereedschapskoffers zijn niet echt dingen die je in het vliegtuig meeneemt. Ik weet wel dat we nu onze meest complete paklijst voor vakantie - ooit - hebben opgesteld. Dus ook goed voor volgende vakanties en dan vooral schrappen.

Zelfs met de kinderen zijn we aan het oefenen voor de vakantie. Als we dat gebruiken als motivatie, eet Mana beter door. En Dominique hebben we dit weekend haar middagslaapje in een ander bed laten doen. Zaterdag met Mana in één bed was geen succes. Dominique ging Mana kietelen en bleef bewegen. Maar zondag heeft Dominique voor het eerst in een groter bed geslapen. Het begin is er!

Als je de route wilt weten die we gaan afleggen, bekijk dan de foto. Martijn heeft er ook een mooi filmpje van gemaakt op LinkedIn: