Johannesburg

Zuid-Afrika, Kempton Park

De eerste vlucht naar Caïro had vertraging. Nu hadden we genoeg overstaptijd, dus was dat niet erg. Maar de tweede vlucht had helaas ook vertraging. Daardoor moesten we toch nog langer op het vliegveld hangen en hebben we vettig Egyptisch eten gehad. We zijn pas net na middernacht vertrokken, waardoor we een uur later in Zuid-Afrika zijn. En dan ben je op het vliegveld en ben je nog nergens. Wat een wachtrij om je paspoort te mogen laten zien. We hebben meer dan een uur gestaan. Één voordeel: ik had tijd genoeg voor mijn reisverslag.

Toen we eindelijk het stempeltje in ons paspoort hadden (en nadat we een Sim-kaart gekocht hadden voor de telefoon), konden we de huurauto ophalen. We rijden nu een week in een Ford Figo. Wel even wennen, links rijden, rechts het stuur en rechts inhalen. Maar we zijn goed bij de B&B aangekomen.
Om het noodlot niet te tarten, toch maar met Uber naar het Apartheidsmuseum gegaan, in plaats van zelf rijden. Indrukwekkend museum over een minder mooi stuk geschiedenis van Zuid-Afrika. Wel goed om te leren dat dit meer komt doordat de Britten zich superieur waanden dan de Nederlanders, alhoewel apartheid een Nederlands woord is.

We logeren bij een ontzettend vriendelijk gezin, echt heel behulpzaam. En ook fijn: de houtkachel was al aan toen we thuis kwamen. Want overdag was het prima (iets meer dan 20 graden), maar ‘s avonds koelt het af. Dus nu lekker met een vest aan bij de open haard. Wat alcohol erbij. Nu is de vraag hoe laat de eerste van ons in slaap valt, aangezien we in het vliegtuig wel wat, maar niet genoeg geslapen hebben.