Beginnen aan de terugweg

Zuid-Afrika, Kempton Park

Aan al het goede komt een einde, dus ook onze minivakantie samen. Vandaag is de laatste dag om te genieten van de Afrikaanse zon, voordat we thuis weer mogen wennen aan de regen. Dus genieten doen we. In plaats van met de rest ontbijten, blijven we lekker bij onze lodge en eten de restanten die we nog hadden als ontbijt. En waar Martijn nog even op de laptop werkt, ga ik in de zon liggen. Normaal is het om 10 uur uitchecken, maar omdat het zondag is en er geen nieuwe gasten zijn, mogen we tot 11 uur blijven. Van dat extra uur hebben we dankbaar gebruik gemaakt.

Op aanraden van de eigenaren van de lodge zijn we een klein stukje verderop naar een kaasmakerij gegaan. Het kaasmaken konden we alleen op foto’s zien vandaag, maar we hebben wel goed gegeten op het terras, met een prachtig uitzicht over het landschap, met bergen in de verte. We hadden een kaasplank met 5 verschillende zelf gemaakte kazen en extra brood. Dat laatste was niet nodig, de kaasplank was voldoende voor twee personen. Daarna zijn we wat gaan wandelen op het terrein, richting de picknickplekken aan de beek. Daar hebben we lekker moerbeien geplukt. Ook waren er meer wandelmogelijkheden, langs de beek, akkers en door een bamboebos. Het leek wel een jungle, met af en toe de bamboe als tunneltje om doorheen te gaan. Lekker even de benen strekken en tussendoor ook apen gezien. Dit afgesloten met een shandy. Een prima manier om de laatste uren in Zuid-Afrika door te brengen.

En toen was het tijd om terug te gaan naar Johannesburg, naar het vliegveld. De auto inleveren ging soepel en we hadden tijd om nog wat souvenirs en shirts te kopen. Voor de rest waren we weinig tegen gekomen wat we wilden hebben. En zo konden we de laatste randen opmaken. Terwijl we aan het wachten waren en de rum-cola opdronken, kwamen we de eerste vrienden van Jilt al weer tegen. Even later sloten we ons aan bij het broertje van Jilt (die een latere vlucht had) en bij de Gate wachtte nog een bevriend stel. Met z’n achten nog even wat gedronken, voordat we met zes man in het vliegtuig moesten stappen. Martijn en ik zaten op een rij van vier die volledig bezet was. Maar Martijn had al snel een lege rij gespot en deze geclaimd. Nu hebben we samen vier stoelen. Hopelijk kan ik hierdoor beter slapen, want we vliegen van 10 uur ‘s avonds tot 6 uur ‘s ochtends.