Spaghettiknoop-rotonde-tunnels

Noorwegen, Geilo

Het laatste stuk van Scenic Road Hardanger gaat via een verbindingsweg over in Scenic Road Hardangervidda. Die verbindingsweg had ook een Scenic Road kunnen zijn, die was even mooi.

Eerste grote, mooie waterval is
Skjervefossen. Ze is op verschillende niveaus te zien, ook vanop de WC.

Bij de Verafoss Bru, een oud bruggetje uit 1897 dat nu dienst doet als parking naast de nieuwe brug, nemen we koffiepauze.

En dan rijden we door/over een wel heel speciaal 'verkeersknooppunt'. We gaan een tunnel in, komen voorbij een rotonde, bij het uitrijden van de tunnel zijn we gelijk op de brug, vanaf de brug direct weer in een tunnel, ook weer met een rotonde. We stoppen bij het uitzichtpunt waar we de brug van bovenaf zien.

Nu naar de spaghettiknoop tunnels. Die gaan met veel bochten omhoog, af en toe een stukje buiten, dan weer de berg in.

Nog een grote waterval is Vøringfossen, niet zo breed maar wel heel hoog. Diep eigenlijk, we zagen ze van boven af.

De Hardangervidda gaat over een uitgestrekte hoogvlakte tot in Geilo, waar we logeren.