Dag 6

Kroatië, Pakrac

Hotel Pakrac

Vandaag transfer-rit naar een andere regio.
Eerste stop was bij een uitzichtpunt op de grote waterval van Plitvice lakes nationaal park, het park zelf gaan we niet in.
Verderop hebben we een dorp bezocht dat aan een riviertje met heel wat watervalletjes ligt. De stroomvoorziening wordt hier geleverd door het water. Hier hebben we koffiepauze gehouden op een terrasje.

Daarna gingen we eindelijk weer eens een keertje (semi)offroad. Langs de weg door het bos stonden heel wat vervallen huisjes. Ook in de dorpen waar we later doorheen reden waren nog overal de sporen van de oorlog te zien, kogelgaten in de muren en kapotte huizen.

Op het terras van een restaurant aan de rand van een wandel- en recreatiegebied hebben we geluncht. En toen ging het verder tot bij de veerboot over de rivier Sava. Aan de overkant stond de ranger van het nationale park Lonjsko Polje ons op te wachten. We wandelden een stukje het park in en kregen uitleg over het overstromingsgebied, iets heel nieuw voor laaglanders, en over de dieren die hier leven. Toen we terug bij de auto's waren ging de zon al onder, en toen moesten wij hem ook nog volgen naar het souvenirwinkeltje.

Van hieruit was het nog 40 km naar het hotel, waar we om 20u45 aankwamen. Onze gids verontschuldigde zich een beetje over de ontmoeting met de ranger. Ik weet dat het saai is, zei hij, maar de volgende dagen rijden we door het park en dus moeten we er wat over weten.

Nu zitten we weeral aan tafel . . . morgen kunnen we misschien eens een keertje in low gearing rijden !😜