Walvissen en kingcrab.

Noorwegen, Skarsvåg

De auto's mogen rusten vandaag, we nemen de benenwagen. We wandelen door het haventje en naar 'Kirkeporten'. Een rots die eruit ziet als een kerkpoort met uitzicht op de Noordkaap. Hier zien we ook veel rendieren met kalfjes.

Er is in dit dorp geen brood te vinden. We hebben nog kip en champignons in de koelkast van de auto. Dat was eigenlijk het avondeten van de laatste camping, en die moet vandaag op. Dus bbq-en we op ons terras.

Even binnen opwarmen en dan maken we ons klaar voor de safari met de RIB-boot. We krijgen een warm pak en veiligheids-briefing, en dan kunnen we vertrekken. De hond van de kapitein mag ook mee.
Eerst varen we naar de overkant van de fjord. De rendieren die daar op de oever zitten, worden na de winter met de boot hierheen gebracht. We zien veel vogels : Alk, Zeekoet, Jan-van-Gent, Puffin, Drieteenmeeuw, en vooral de Zeearend.
En dan naar de walvissen, er zijn er heel veel, en ze zijn erg actief. Het zijn bultruggen, de op één na grootste soort. Zelfs de gids en de kapitein zijn onder de indruk.
We varen langs de Noordkaap, en dan terug naar de haven. Hier krijgen we nog uitleg over ons avondeten, de kingcrab.

Zonsopgang : ---
Zonsondergang : ---

Jawadde… zo een krab 🦀! Leeftijd?

Filip 2022-06-16 20:35:29

Het is de grootste in den bak, ze is ongeveer 10 jaar. Als ze na 2 maanden niet opgegeten is moet ze terug in zee.