Boenke, boenke knots boem !

Frankrijk, Langogne

Het is een lange dag, dus moeten we vroeg opstaan. Om op een redelijk uur in het hotel aan te komen vertrekken we om 8 uur.
Er worden twee groepen gevormd. De Franstalige groep, drie auto's en Bruno vertrekt eerst, Wij, 4 auto's en Kries, vertrekken 10 minuten later.
In het begin rijden we over landweggetjes, daarna het bos in, hier wordt het technisch.
Na een paar bochten halen we de andere groep in, ze staan stil, één van de auto's heeft panne. Het is de auto van een garagist, hij heeft voldoende wisselstukken bij en kan het zelf herstellen.
We kunnen weer verder. Als we het bos uit zijn is het tijd voor aperitief.
Daarna duiken we het volgende bos in, moeilijker dan het vorige.
Na twee bochten heeft Filip een probleem. Hij hoorde 'poing', en geraakte bijna niet meer vooruit. Op iets plattere, rechte stukken lukte het nog, maar de achterwielen werken niet mee, de steekas is afgebroken. Met 2-wiel-aandrijving geraak je hier natuurlijk niet door. Bij het eerste bochtje, met dikke rotsblokken moet hij de winch gebruiken. Een ongeluk komt nooit alleen, de koord van de winch zit geblokkeerd en kan maar een paar meter uitgerold worden. Met kleine stukjes per keer komt hij de bocht door. Na het winchen merkt Walter dat hij zijn bril kwijt is, die stond boven op zijn hoofd en moet gevallen zijn. Na met z'n allen een kwartier zoeken geven we het op. Later bleek dat de bril gewoon in de auto lag.
Op een iets breder stukje kon Kries voorbij en werd een sleeplint uit gehaald. Zo geraken ze een stuk verder, maar dan zijn de rotsen groter en daar raakt hij er niet over. Tijd voor plan B, Kries wincht hen omhoog, maar dat lukt ook niet, erger nog, de winch van Kries zit, volledig op spanning, ook vast. Er zit niets anders op dan het touw door te snijden. Plan C dan maar, wij reden eerst en staan al een stukje verder. Er is een plek waar je kan draaien, dus gaat Walter tot boven, keert om en komt terug naar beneden om te winchen. Terwijl Walter dat doet blijft Kries proberen en geraken ze toch voorbij deze moeilijke plek. Dus Walter is voor niets terug gekomen. Met de kettingzaag wordt het keerpunt vrijgemaakt.
Op naar de volgende hindernis, grote stenen waar je tussendoor moet 'zigzaggen". Hier moet in verschillende etappes/richtingen gewerkt worden, stukje trekken, losmaken, andere positie innemen, terug trekken, kinetische touw er aan, weer trekken, nog wat snoeien, vandaar uit trekken. . . . Over naar plan Q, Walter komt terug achteruit en we winchen via een snath-block, oef gelukt.
Maar we zijn er nog niet, er liggen nog veel grote stenen, gelukkig is het nu niet meer zo steil naar boven. Terug het touw eraan en boenke, boenke knots boem verder tot de wei, dit is de lunch plaats, alleen is het al wel na vijf uur. We zetten de stoeltjes open en eten ons lunchpakket.
Vandaar is het nog een klein stukje gravelweg en dan kom je weer op de baan. Kries gaat met Filip mee op GPS naar het hotel. Wij rijden met Walter-Ice en Peter nog een klein stukje road-book, nog een pittig weggetje. Aan de eerste verharde weg stoppen wij ermee en rijden ook naar het hotel.
Vroeg aankomen in het hotel is er natuurlijk niet meer bij, het is 19u30.
De garagist in de groep heeft veel stukken bij, maar geen steekas. Jammer, want dat zou niet zo moeilijk zijn om te vervangen. Dus hier eindigt het avontuur voor Filip en Marijke. Ze bellen de verzekering, morgen wordt de auto opgehaald en krijgen ze een vervangwagen om naar huis te rijden.
Maar vanavond eerst nog genieten van het diner.

Welke Walter was zijn bril in feite kwijt? Dat die gewoon in de auto lag zou wel iets voor Waltet-Ice zijn.

Marijke-Ice 2020-08-28 20:11:45

Nee Marijke, het was Walter Black.

DEF.on.the.ROAD 2020-08-28 21:04:54

en welke Walter is Walter?

Louky 2020-08-29 12:21:03

Walter of Walter-black is Walter, en Walter-Ice is Walter van Marijke.

DEF.on.the.ROAD 2020-08-29 14:14:00

Nog eens superbedankt aan alle om me uit de miserie te helpen!