Dag 5

IJsland, Egilsstadir

Samur Bondi Guesthouse

Toen we vanochtend de gordijnjes van onze kamer open trokken, zagen we in de verte IJsland liggen.
Dus snel, warm ingeduffeld op dek gaan kijken.

Tijdens het ontbijt hadden we gelukkig een tafel aan de raam, want we zagen weer bruinvissen.
Na het eten snel alles in gepakt en terug op dek.
Het was koud, winderig en het regende, maar het was een prachtig zicht toen we de fjord binnen voeren.

Na het aanmeren, weer hetzelfde ritueel, de mannen met de auto's en de vrouwen te voet.
Bij het afrijden van de boot werden de mannen door een vriendelijke dame welkom geheten, en kregen ze informatie foldertjes.
Bagage in de auto, alle elektronica en CB-antennes installeren, bottinnen aan en we waren klaar om ons avontuur aan te vangen.

In Egilsstadir hebben we geld afgehaald en boodschappen gedaan.
En al snel kwamen we bij de eerste waterval, Hengifoss.
Algauw gingen we offroad, met al gelijk een mooie rivier doorwading.
We kwamen ook één van de rangers tegen die ons informatie over het natuurgebied gaf.
Omdat het te slecht weer was zijn we in de hut gaan lunchen.
De volgende stops waren bij Karahnjukul, een enorme stuwdam, en Hafrahvammagljufur de meest spectaculaire kloof van IJsland.

Tegen 19u waren we bij het Guesthouse. De Ice-jes kregen een kamer in het hoofdgebouw, de Jos-jes een heel appartement 500m verder en de Black-jes een blokhut in de tuin.
De gastheer heeft een lekkere maaltijdsoep met brood geserveerd.

Mooi daar seg, das geniete zenne :)