Buttercup road.

Faeröer, Tórshavn

Vandaag verlaten we Torshavn en gaan naar het noordwesten, naar Klaksvik, waar we de ferry nemen naar het eiland Kalsoy. Daar gaan we vanavond kamperen. Leuk detail, de Norröna komt dan voorbij op weg naar IJsland.

Dat was het plan . . . goed dat we nog even de uurtabel van de ferry nakijken. De 'gewone' ferry vaart deze week niet en is vervangen door een andere. Er is echter een probleem, het is geen car-ferry.

Wat nu ? In Klaksvik is geen camping en het enige hotel is volzet. We passen onze geplande route aan en boeken een kamer in Torshavn met zicht op zee.

De rit gaat naar het eiland Eysturoy, om daar te geraken moeten we door één van de tunnels onder de oceaan, de enige tunnel ter wereld met een rotonde.

Overal op de Faeröer staan boterbloemen, de mooiste toeristische wegen zijn ernaar genoemd 'Buttercup road'. Vandaag rijden we er zo twee. De eerste aan de zuidkant is laag bij de zee, hier hebben we mooie uitzichten. De tweede gaat over een berg, boven zitten we weer in de wolken en zien we niets.

De weg eindigt in het dorp
Oyndarfjørður aan de gelijknamige fjord. Midden in het dorp staan twee picknicktafels met zicht op de fjord waar een grote zeilboot voor anker ligt. Mooi plekje om te picknicken.

We maken een praatje met een plaatselijke bewoner die voorbij wandelt. Hij vertelt ons enkele leuke weetjes over de Faeröer. De eerste bewoners waren vikingen die op weg naar IJsland zeeziek waren en hier van boord gezet werden. De naam Torshavn komt van 'de haven van Thor' de Noorse god, en dat tijdens WOll de Faeröer bezet was door de Engelsen.

Aan de andere kant van de fjord, in het dorp Hellurnar zien we schaapscheerders aan het werk. En dan rijden we terug naar Torshavn.

We zijn net op onze kamer en zien de Norröna van achter het eiland Nolsoy te voorschijn komen. We gaan naar de vuurtoren, dan kunnen we hem zien binnen varen. Alle grote IJsland-reis-camions en Defenders die bij ons op de boot zaten staan te wachten. Ik ben stiekem een beetje jaloers. Nadat de Norröna vertrokken is, gaan we in de stad iets eten.

Vogels van de dag, we weten niet hoe ze heten, we hebben de gids niet bij !

Blij te horen dat zelfs de vikingen zeeziek werden.