OP ZOEK NAAR HET GROTE VULKAAN-MEER !

IJsland, Askja

De wind heeft vannacht lelijk huisgehouden, Walter en Marijke zijn moeten opstaan om de auwing dicht te doen. Tegen de ochtend ging het dan ook nog regenen.

Na het ontbijt was het gelukkig droog, tenten dicht en we konden vertrekken . . . of toch niet! Ingrid was de autosleutel kwijt, paniek, een halfuur gezocht, hij zat gewoon in de zak van haar windstopper die in de auto lag.

Eerste stop : Laugarvellir, een warme waterval, alleen Ingrid en Walter-ice zijn er ingegaan. Verder langs de Karahnjukar-dam en dan off-road over de F910, door een surrealistisch landschap naar Askja. Onderweg kwamen we twee rangers tegen die ons er nog even op wezen dat we op de track moeten blijven, wat wij al netjes deden.

Aangekomen bij Askja, intussen was het zonnig, zijn we meteen naar boven gereden om de wandeling naar Öskjuvatn het 'grote' en Viti, het kleine kratermeer te doen. Twee jaar geleden hebben we die wandeling gemaakt in een sneeuwstorm, en boven was er zoveel mist dat we enkel het kleine meer konden zien. Deze keer hadden we een prachtig uitzicht op twee zonovergoten meren.

Terug beneden een plekje op camping gezocht en tenten open gezet. Hier moesten we voor het eerst zelf koken, dat hebben we wel binnen in de hut gedaan. Alle kookgerei is daar aanwezig en mag je gebruiken. Alles netjes afgewassen en dan onze tentjes in.

Hier, in de middle of nowhere is geen 4G en ook geen Wi-Fi in de hut, dus foto's volgen later.

Wat fijn dat jullie dit keer de beide meren goed konden zien - dit was vast genieten voor jullie allemaal. Super dat de sleutels niet ècht kwijt waren - wel jammer van de hevige wind vannacht! Het zonnetje in Askja heeft dan wel weer alles goedgemaakt he... benieuwd naar de mooie foto's weer - bye voor nu!

Paula 2018-08-19 11:27:54

Prachtige foto's...Ik kijk er telkens naar uit om jullie verslag te lezen en...de foto's te zien natuurlijk. Dankjewel dat we zo een beetje kunnen mee reizen...