OP WALVIS SAFARI.

IJsland, Húsavík

Geen noorderlicht gezien vannacht, nog wel melding gekregen, maar kp was maar 3,3.
Pannenkoekjes bij het ontbijt, inpakken en wegwezen.

Eerst tot achter in de Asbyrgi-kloof, die de vorm heeft van een hoefijzer. Volgens de legende is het de afdruk van Sleipnir, de hengst van de god Odinn. In werkelijkheid werd het duizenden jaren geleden gevormd na overstromingen als gevolg van een vulkaanuitbarsting onder de Vatnajökull.

Dan een verbindingsrit naar Husavik. We hebben voor vanmiddag de grote 'whale and puffin' toer geboekt. Eerst even rond gewandeld in het dorp en de haven, iets gegeten en dan aangemeld bij het walvis-bureau.

We kregen een warm pak en reddingsvest en stapte op de boot, een snelle zodiac, waar je op zit als op een motor. Ricardo, onze gids, legde eerst de veiligheidsregels uit en toen konden we vertrekken.

Eerst langs puffin-eiland, de meeste waren al weg, zeiden ze, maar er zaten er toch nog veel. Ze komen in het begin van de zomer nest maken en broeden aan land, en gaan dan half augustus terug naar open zee waar ze wonen. Ze kunnen tot 60 meter diep duiken om zandspiering te vangen. Hun bek is enkel tijdens de broedperiode oranje.

Nu gaan we wat groter zoeken, zei Ricardo, op naar de walvissen. Volle gas vooruit, en al snel werd de eerste walvis, een bultrug gespot. Ze komen een paar keer boven en duiken dan, staart omhoog het water in. Ze blijven 5 tot 10 minuten onder, om dan weer op te duiken. Dus bleven we ter plaatse wat dobberen, en rond kijken waar hij zou boven komen. En plots was hij daar weer. Nadat hij weer onder was, zag de kapitein in de verte een andere, en vaarden we daar snel naartoe. Zo ging het een hele tijd door, en zagen we nog verschillende bultruggen. Voor we terug gingen kregen we een borrel en dan het gas open. Eén keer nog gestopt, we passeerde een dwergvinvis, maar er was geen tijd meer om te wachten tot hij een tweede keer opdook. Het was een fantastische ervaring.

Terug aan land hadden we dorst, dus eerst wat gedronken, en toen naar het hotel, ja . . . geen camping vannacht.

Walvis filmpjes :

Jammer van het noorderlicht maar jeeee zeg wat een ervaring die bultruggen... wat moet dat een machtig schouwspel geweest zijn om dat van zo dichtbij mee te maken... en toch puffins gezien nog dat maakt het rond he.. toch? Ik heb weer genoten van de foto's ... ik reis met jullie mee ;) Nog heel veel plezier gewenst hoor!

Paula 2018-08-21 09:39:31

Wat een ervaring! Jullie hebben een topreis!! Ik wil ook alweer op Def-reis!