Langste tunnel ter wereld.

Noorwegen, Gudvangen

In het dorp waar we logeerden is het oude gedeelte bewaard gebleven, daar wandelen we eerst even door. Daarna rijden we naar de staafkerk van Borgund, deze is groter dan de twee die we al gezien hadden.

We moeten dezelfde weg terug, maar nu nemen we de toeristische route. En dan duiken we voor een half uur onder de bergen, we gaan door de langste tunnel ter wereld, 24,5km. Elke 6 km is er een stuk dat met blauw verlicht is. We komen er terug uit bij Flåm.

Dit dorp is al sinds het einde van de 19de eeuw erg in trek bij toeristen. De belangrijkste attractie is de Flåmsbana, de trein tussen Flåm en Myrdal, op een zeer steile spoorlijn. Je kan met de trein naar boven en dan per fiets weer naar beneden. Dat doen wij niet, wij gaan met de auto, het laatste stuk is onverhard. We mogen niet helemaal tot het einde, de laatste 2,5 km tot bij de hut moeten we stappen.

Terug beneden moeten we nog 2 lange tunnels door, naar Gudvangen. We logeren op de camping, maar niet in de tent. Het weer is nog steeds wisselvallig, regelmatig regent het, en we komen hier morgen nog een tweede nacht terug.