Dag 6

IJsland, Northeastern Region

Dreki berghut, Askja

Onze gastheer 'Ludwig Johanson'😜, was weinig van zeg, maar had de ontbijt-carrousel-tafel mooi vol gezet.

Om 9u10 vertrokken voor een ganse dag offroad.
We reden over een smalle ijzeren brug de Krepparivier over, verder zuidwaarts zo goed als evenwijdig met de oevers van de wildstromende rivier Jökulsá á Fjöllum. Over de kilometers lange lavavelden van Krepputunga en Odádahraun, zagen we de besneeuwde flanken van de Herdubreidartögl en bereikte de Dreki berghut.

Daar hebben we eerst geluncht en zijn dan nog 10km verder gereden tot op de parking van de vukaankrater van Askja.
Na een flinke sneeuw wandeling van 2,5 km geraakten we bij de fascinerende appelblauwzeegroene meerkrater, mooi maar weliswaar met een solfergeurtje. Terug bij de hut, zijn we nog de Drekagil kloof in gewandeld tot bij een mooie waterval.

In de hut hebben we ons eigen potje gekookt, nog wat napraten met een drankje en dit verslag schrijven.

Morgen hebben we een lange dag voor de boeg, dus hopelijk kunnen we straks, in onze gezamenlijk kamer goed slapen.

Hopelijk is er bij de groep in de gezamenlijke kamer geen snurkende brombeer aanwezig...