Sneeuw, sneeuw, sneeuw !

IJsland, Egilsstaðir

Om 3u30 worden we wakker geschud, daar is de volgende storm, deze is erger dan de vorige. Het blijft niet bij een blikje dat rolt nu, maar alles schuift van de tafel en we moeten uit ons bed om alles op de grond te zetten en te blokkeren. Grote dingen, zoals de rugzak, koffer en poef glijden heen en weer door de kamer. Douche, aankleden en inpakken is ook niet makkelijk, we moeten ons de hele tijd vast houden.
Ontbijten kan pas als we in de fjord zijn. Nog even boven op het dek kijken, we zijn stom verbaasd dat daar een pak sneeuw op ligt. Koffers pakken en naar de auto.
Bij het buiten rijden moet iedereen door de kottekes van de douane. Daar krijgen we uitleg over 'rijden in IJsland in de winter' en de wegeninformatie-website. Ze vertellen ook dat we voorlopig vast zitten, weeral 🙄! De pas is gesloten, er wordt geprobeerd hem tegen vanmiddag sneeuwvrij te krijgen.
13u10 : de pas is open, maar moeilijk berijdbaar. Snel weg, voor er file is. De pas overrijden was een heel avontuur, zie filmpje : https://youtu.be/8Rw0DCkxT8Q
Verder dan Egilsstadir rijden lukt vandaag niet meer. Om via het noorden te vertrekken is het te laat, het eerste hotel is 150 km verder. En de ringweg naar het zuiden, waar we sneller een hotel vinden, is ook afgesloten.

Antwoord op jullie reacties : tot gisteren viel het weer dus mee, vandaag iets minder, en we hebben dus al veel sneeuw gezien.🌨❄☃️

Gelukkig staan er paaltjes langs de weg. Is het niet te slippery?

Walter 2020-02-27 10:03:50

jullie liever dan ik komt heel terug naar huis. Veel sneeuw pret