Cottage by the sea.

Faeröer, Sørvágur

Van Gjógv gaan we via Eiđi terug naar het eiland Streymoy, na tunnels en dammen, deze keer over een brug.

Eerst bezoeken we het dorp Tjørnuvik, waar we een fameus uitzicht hebben over de baai en de rotsformaties 'de reus en de heks'. Onderweg komen we voorbij Fossa, een mooi watervalletje.

Daarna naar het pittoreske Saksum, het mooiste dorp op de Faeröer. Een piepklein gehucht aan het einde van een mooie route, dat uitkijkt over een zwart strand. Het is een populaire bestemmingen bij toeristen, maar de bewoners zijn daar niet zo blij mee. Eén boer heeft zelfs al drones uit de lucht geschoten. Een oude boerderij uit de 17de eeuw is nu een museum, maar op dit ogenblik gesloten. We wandelen tot aan de oceaan, maar om daar te geraken moeten we eerst betalen.

Er zijn wel meer boeren die compensatie willen omdat sommige toeristen niet op de paden blijven maar door het gras lopen. Hierdoor blijft er te weinig gras over voor het wintervoer van de schapen.

Het laatste eiland, dat we morgen gaan bezoeken, is Vagar. Hier zijn ook amper hotels, we logeren in een splinternieuw vakantiehuisje. Het is pas sinds het begin van de maand open, wij zijn de tweede gasten in dit huisje. We hadden vanavond graag in restaurant Koks, het enige sterrenrestaurant op de Faeröer gegeten, maar dat is al maanden volgeboekt. Weken geleden hebben we ons op de wachtlijst gezet, maar we hebben geen bericht gekregen, dus zal het iets simpeler worden. In dit dorp zijn twee restaurants, ze zijn allebei gesloten, en dat op een zaterdag. Dan maar pizza uithalen in het naburige dorp, 10km verder, en eten in ons huisje met zicht op de baai.