BASALTZUILEN.

IJsland, Sveitarfélagið Hornafjörður

Op de mooiste van alle campings voor het laatst de tent dicht geplooid.

Vanop het zwarte strand van Reynisfjara bij Vik zien we in zee Reynisdrangar , dit zijn zwarte basaltzuilen van zo’n 66 meter hoog.
Volgens de legende waren het trollen die een driemastschip naar de kust trokken. Bij zonsopgang werden ze door het zonlicht gevangen en in steen veranderd.

Andere basaltzuilen zijn Dverghamrar, deze worden, volgens een flink aantal IJslanders, bewoond door dwergen en elfen. Dit buitengewone landschap is gevormd tijdens de ijstijd, toen was de zeespiegel hier hoger. Nadat de lava was afgekoeld hebben de golven er hun vorm aan gegeven. Tegenover deze basaltzuilen ligt de waterval Foss á Siðu.

Verder naar het westen zien we de grootste gletsjer van IJsland opnieuw en wandelen langs een van de vele gletsjertongen.

Logeren doen we in het nabijgelegen hotel.

Filmpjes :

Toch raar zenne dat jullie helemaal geen trollen of dwergen gezien hebben