DE ZEEHONDENBAAI.

IJsland, Hvammstangi

Vandaag gaat het verder westwaarts. We komen langs de gedenkplaats van de veerman, hij heeft 40 jaar mens en dier overgezet, een gevaarlijke onderneming. Nu ligt er een brug.

We rijden verder langs de mooie rotskust van de noord-atlantische Oceaan. In de verte zien we ijsbergen. We ontdekken nog een vogelrots, een waterval, broedhuisjes voor eenden en komen moeilijk te benaderen paarden tegen.

Nog even gestopt in een dorp om brood te kopen en een plekje gezocht om te picknicken. En dan op zoek naar de zeehonden.

Eerst komen we nog voorbij restanten van een fort uit de vikingtijd. En dan komen we bij de zeehondenbaai. We spotten er al bij het voorbij rijden, stoppen bij een parking en gaan naar het strand. Er liggen er heel veel op een eilandje, en regelmatig duikt er één het water in. We wandelen over het (keien)strand tot bij de 15m hoge Hvitserkur Rock, ook genoemd ”wit shirt”, dit vanwege de witte uitslag op de rotsen van de vele vogelpoep. Volgens de legende is het een versteende trol.

En dan naar Hvammstangi, eerst iets eten in het restaurant in het dorp en dan naar de camping.

Filmpjes :

@marijke en walter: familie van de lula's!! Hopelijk toch geen omvergereden hee want voor een lamskoteletje zou er wel es iemand een moord kunnen doen... 2 zelfs als je mij daarna tegenkomt ;)

tilla 2018-08-30 11:05:29

Ik wil toch even bedanken voor de uitleg die telkens bij de foto's staat 😉👍 zo beleven we voor een stukje de reis mee... en jammer dat de paarden zich niet lieten benaderen he Ingrid - 't zijn wel hele mooie dieren en toch tamelijk rustig zo te zien...