EYJAFJALLAJÖKULL !

IJsland, Kirkjubæjarklaustur

De Vulvano Huts liggen niet helemaal achterin de vallei, dus rijden we die verder in, en maken een wandeling in de Stakkholtsgjá Canyon.

We stoppen aan de voet van de Eyjafjallajökull, een stratovulkaan van 1.651 meter hoog die volledige is verborgen onder de gelijknamige gletsjer die een oppervlakte van ongeveer 100 km² heeft. Op zaterdag 20 maart 2010 kwam de Eyjafjallajökull vulkaan na ongeveer 200 jaar weer tot leven, de uitbarsting volgde op 14 april. Vanwege de aswolk moest het luchtruim boven een groot deel van Noord-Europa gesloten worden.

Dan naar Gljúfrabúi, een waterval die achter een kloofje ligt waar je door kan lopen, maar dat doen we liever niet, je komt er met natte voeten uit.

We moeten dan terug naar de ringweg, om via de brug aan de andere kant van de rivier het dal weer in te gaan. Hier hebben we ook weer een aantal doorwadingen. Bij één ervan was het file . . . de rivier was te diep voor een groep motorrijders, ze moesten hun moto's één na één over brengen.

Even later, het was intussen hard aan het regenen en waaien, komen we aan bij de hut. Bij dit weer was het onmogelijk om de tenten open te zetten, dus vragen we of er plaats is in de hut. Ze ligt op een populaire hikingroute en is vol geboekt. Ook hikers mogen, wegens te veel wind, niet kamperen. Volgens de wardens zou het nog erger worden.

We besluiten dan maar tot aan de ringweg te door te rijden en een hotel te zoeken.

Filmpjes :

Wat een avontuur weer en het valt me nu ook ècht op dat het een desolaat landschap is als het weer zo donker is brrr maar toch weer mooi allemaal