Deildartunguhver is vervloekt ! ! !

IJsland, Reykjavik

Vanochtend een beetje uitgeslapen en rustig ontbeten. Verse sneeuw heeft de auto ingesneeuwd, maar met onze goede borstel was hij snel startklaar.
We rijden naar þingvellir, waar de breuklijn tussen twee aardplaten zit. We wandelen even rond en genieten van het uitzicht.
Volgende bestemming is Deildartunguhver. Daar zijn we op onze twee vorige IJsland reizen door pech niet geraakt, derde keer, goede keer!
Het zal toch niet waar zijn? We gaan net van de grote weg af, om een kortere/mooiere weg te nemen en het lichtje van het oliepijl gaat branden. We draaien terug en rijden naar het dichtst bij gelegen tankstation. Olie bijvullen, gelukkig het probleem lijkt opgelost.
Verder langsheen de mooie Hvalfjörđur tot plots het olielampje weer aangaat, de motor sputtert en de auto stilvalt. Terug starten lukt niet meer!
Na een paar keer goed vloeken bellen we de verzekering en dan is het wachten. Geluk bij een ongeluk, we zijn 'maar' 70 km van Reykjavik en staan in de zon. Na twee uur is de depanneur er.
De auto staat nu bij Land Rover en wij zijn terug in het Plaza Hotel. Morgen zien we hoe het verder moet.