Noordkaap !

Noorwegen, Skarsvåg

Vanochtend gaan we naar Honnigsvåg. Er liggen 3 cruiseschepen aan de kade, dat belooft voor straks. We lopen even door het dorp en de haven, snuisteren in de souvenirshop en gaan naar de supermarkt.

Terug in Skarsvåg, komt ook hier net een boot binnen gevaren. We lunchen in ons huisje en dan op, naar 71°10'21"Noord, de Noordkaap. Het is nog bewolkt, maar vanavond zou het open trekken.

Het is er behoorlijk druk, de parking staat erg vol, vooral met campers en de bussen rijden op en af. Rondom de Globe, het monument, lijkt het wel een mierennest. We wandelen even rond, en gaan dan eerst binnen naar de tentoonstelling en panoramafilm kijken.
Dan naar het restaurant voor een feestmaal. Dat was er dus gene! Het restaurant was volledig volgeboekt door een van die cruise/busgroepen, dus eten we een klef broodje in de selfservice en gaan bij de auto koffie drinken.
Nu is het het juiste moment om tot bij de Globe te gaan, er is bijna geen volk meer en iedereen wacht netjes zijn beurt af om een foto te nemen.

Van de opklaringen is niet veel te zien. Wat doen we, hier tot middernacht nog twee uur blijven rondhangen of terug naar het huisje?
We kiezen voor het tweede, trekken een flesje wijn open en houden de webcam in het oog. Net op middernacht is er van de Noordkaap niets te zien, enkel mist. We zijn blij dat we niet gewacht hebben, we krijgen de volgende dagen nog kansen om de middernachtzon te zien.