Tja, Zweden, het is er leuk, het is er mooi, maar op een gegeven moment is het ook wel goed geweest.

Zweden, Gothenburg

De dag was vandaag iets vroeger als normaal, we hadden afgesproken om een beetje op tijd op te staan omdat we hadden bedacht dat we Gotenburg vandaag helemaal kapot zouden bezichtigen…zoals ze in de moderne straattaal zeggen. In normaal Nederlands betekend het niets meer dan, we gaan de stad eens goed bekijken.

Zo gezegd, zo gedaan… oke toegegeven, niet iedereen zat even hyper aan tafel maar we zaten er, en dat was toch het belangrijkste. Dit keer hadden we verse broodjes van de bakker, omdat…een van de personen die in het rijtje hyper staat verse broodjes heeft gehaald, dit werd natuurlijk alom gewaardeerd door de groep!

Onze eerste stop was het stadspark, een veel bewezen succesnummer voor Emily en de ideale plek om haar een leuke ochtend te geven en haar lekker af te matten zodat we de rest van de dag lekker ons eigen ding konden doen. Het rijden naar het park was overigens wel een dingetje want Gotenburg zal bij ons namelijk niet bekend komen te staan als een zeer toegankelijke en makkelijk te berijden stad, het is een soort van spaghetti van wegen en overal wordt gewerkt…niet helemaal ons type stad dus!

Na wat omwegen en omleidingen kwamen we dan eindelijk bij het park aan waar het gelukkig weer eens geweldig weer was! Strak zonnetje en een lekker temperatuurtje, iedereen die zei dat Zweden koud is … HA! Dat valt dus reuze mee!

Dit park had een gratis dierentuintje en wederom was het vol verwachting klopt ons hart, want elanden kijken zal nooit te nimmer gaan vervelen. Om deze beestjes te zien moesten we echter wel een behoorlijk stijle klim trotseren van ongeveer een gevoelslengte van 305km en een stijgingspercentage van 385%. Gelukkig is bijna iedereen in topconditie dus ook deze horde was geen probleem!

stängt för säsongen… wat betekent: @#%@%@#! Ze zijn gesloten @#@#$! … U begrijpt enigszins vrij vertaald uiteraard. Maar conclusie was dus, geen elandjes, geen paardjes en ook geen andere diertjes…treurnis alom maar gelukkig is er altijd een plan B! Oftewel plan glijbaan! Als je kinderen, en zeker die van ons, ergens blij mee kunt maken zijn het glijbanen, wel 100 keer achter elkaar met de exact zelfde “whieeeeeej” op elke keer dezelfde toonhoogte is voor onze Emily geen uitzondering dus schakelde we om en gingen vol voor de speeltuin.

Tja, ook deze viel helaas een beetje tegen, het was druk, voornamelijk oudere kinderen, en dat snapte we ook wel want de meeste toestellen waren ook wat meer gericht op de oudere kids van de wereld. Gelukkig hadden we maar 1 glijbaan nodig, en na even zoeken hadden we die gevonden! Pfieuw.

371 “whieeeeejs” later was het tijd om door te gaan want we hadden een hoop te aanschouwen en aangezien we nog maar 1 dagje hadden was het een strak schema waar we op zaten. Helaas hadden we op dat moment ook even een tegenvaller gekregen. Namelijk het zorgvuldig door ons selectieteam uitgekozen slaap etablissement voor morgen in Denemarken had ons een bericht gestuurd dat ze de reservering hadden geannuleerd. Een heus WTF momentje maakte plots ineens deel uit van onze dag en verbijsterd moesten we dus last minute opzoek naar een nieuwe accommodatie waar we onze dikke achtersten in een bed konden leggen.

Zo gezegd zo gedaan, tourguide Linda ging met volle overtuiging de uitdaging aan en binnen no time was er een nieuwe slaapplek gevonden, uiteraard zoals een goede touroperator betaamd levert elk probleem geld op voor de organisatie en zo was deze slaapplek ineens 3x de prijs van de oude, maarja in de wetenschap dat alles vol zat en dit ogenschijnlijk ook minimaal 6x mooier is dan de oude … was het per saldo toch een win/win situatie! Paniek verdwenen! En doorrrrrrr

Eigenlijk…. Was dat ‘en doorrrr’ iets te letterlijk, want na een half uurtje door de stad te hebben gelopen kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat deze stad helemaal niets voor ons was. Het was er druk, chaotisch, ongeorganiseerd en voelde voor ons totaal niet hetzelfde als bijvoorbeeld Kopenhagen of Malmo, oplossing? Simpel, lekker de auto pakken plan C!

Plan C was een stuk minder spannend, het betrof namelijk dat Opa en Oma lekker gingen shoppen en dat papa en mama met smurf een stukje toeristisch gingen rijden zodat ze lekker kon slapen en wij nog wat van de omgeving konden zien. Ach ja, van de 14 vakantiedagen hebben we 11 GEWELDIGE dagen gehad en nu 3 mindere, al met al een hele prima score en het is ook nog eens hartstikke gezellig.

De avond was rustig, beetje inpakken, laptopje open, spelletje spelen en lekker gegeten met onze hypersmurf die ons deze vakantie werkelijk heeft verlost van elk chagrijn dat in ons zat. En ja… we hebben nog 2 dagen dus we zijn er gelukkig nog niet helemaal!

Conclusie voor Zweden, dikke streep eronder en lekker naar Denemarken morgen met de boot. Dit land is werkelijk PRACHTIG, de mensen zijn vriendelijk en spreken heel goed Engels en de steden zijn over het algemeen zeer goed georganiseerd. Komen we hier ooit terug? Mwah, dat vraag ik me af maar ik ben blij dat we het hebben mogen zien en ik ben blij dat ik dat heb mogen doen met de mensen van wie ik hou!

Zoals gezegd, nog 2 dagen te gaan, en we gaan er een heel mooi en gezellig slot van maken!

Nog even genieten dan maar Veel plezier en goeie reis terug