Disney, it's a way of life hier in Florida

Verenigde Staten, Orlando

Pfff de wekker stond om half 8 want vandaag was dag 2 van het Disney avontuur. Op het programma stonden Epcot en Magic Kingdom en we hadden er hoge verwachtingen van. (Dom).

We begonnen met het uitzoeken hoe je de fast pass aan kon vragen via de telefoon. Dat zijn van die pasjes dat je op een afgesproken tijd bij een bepaalde attractie kunt komen en door mag lopen.
Voor alle klappers waren ze al weg, en voor morgen ook. Dus dat zou sowieso in de rij staan worden. Maar ik had goede hoop dat het op deze doodnormale maandag een stuk rustiger zou zijn. (Dom).

Uiteindelijk hadden we voor Het spookhuis, space mountain en Splash mountain de pasjes aangevraagd en alles in de avond dus hadden we de hele dag om in de rij te staan. Het park was vandaag ook weer tot 11 uur open dus vandaag dat we zo lekker laat zijn.

Het kindergehalte was … laten we zeggen erg hoog. Ik weet niet waarom, want er is geen vakantie en volgens mij is er in Amerika ook gewoon een “soort” van leerplicht. Maar wellicht worden deze kinderen “ge-home schooled” zoals dat heet, en dan is een dag Disney natuurlijk onmisbaar in het lesprogramma.

Overigens is een dag pretpark in heel veel opzichten leerzaam. Zo leer je dat je NOOIT met een kinderwagen naar zo’n park moet rijden. Je je eigenlijk ALTIJD beter over jezelf voelt als je kijkt naar de gemiddelde bezoeker t.o.v. jezelf en je ziet ook aan alle kanten hoe je je als ouder NIET moet gedragen tijdens de opvoeding. Mocht je na het bezoeken van een park nog kinderen willen…want zo’n dag is ook prima als anti-conceptiemiddel, dan zie je genoeg foute voorbeelden, en een enkele goede.

Maar goed, we hadden over de wondere wereld van Epcot. Het begon super. De eerste attractie was een show / slowride zoals peter pan enzo, maar dan met Finding Nemo. Erg leuk. De tweede rit was onzin. We reden door een aantal broeikassen, en een stem vertelde dan hoe duurzaam het wel niet was en hoe mooi het was dat ze milieuvriendelijk met lage kosten hun eigen voedingsmiddelen konden produceren. Ik kan de manier van zelfbevlekking vanuit een Groen Links oogpunt wel waarderen…Maar ik stem geen groen links dus waarderen deed ik het ook niet helemaal, jammer.

Daarna gingen we naar een aantal filmvoorstellingen die wel erg leuk waren. De eerste ging over korte animatiefilms, en dat is vanuit Linda haar beroep natuurlijk erg leuk. Daarna hadden we ook nog een tour over filmklassiekers en die was ook interessant. Hierna zagen we dat de attractie “soarring” in wachttijd was gedaald van ruim 2 uur naar 30 minuten. En dus was het rennen geblazen. Goed uiteindelijk hebben we er 45 minuten over gedaan maar deze attractie was wel het hoogtepunt van drie dagen Disney en wellicht wel de mooiste (anders zeker top 3) die we ooit gezien hebben. Ik heb hem helemaal opgenomen met de film dus op de premiere avond kunnen jullie hem zien. Het was een korte reis om de wereld in een hangkarretje, soort 3-d IMAX ervaring….GAAF!

Daarna kakte het in als een pudding, er waren niet echt meer attracties en alle stands met eten vroegen 6 dollar pp. voor 1 Hans-hap (oftewel 3 Linda hapjes). Nu hebben we deze vakantie amper op centjes gekeken, maar dit was toch net even iets te… en dus hadden we onze eigen broodjes gelukkig bij ons. Die smaakte prima.

De absolute hoogtepunt attractie was de rit van Frozen. Maar daar heeft de hele dag zo’n 120 a 160 minuten (!) aan wachttijd gestaan, en die hebben we in goed overleg lekker links laten liggen. Maar inmiddels was de dag al wel aan het einde aan het lopen en we moesten nog wel iets gaan eten. Magic Kingdom was niet echt een optie, want daar was het ook ontzettend druk dus gokte we erop dat in de Hollywood Studio’s het allemaal wat rustiger was.

Buiten het feit dat er daar ontzettend veel meer sfeer hangt dan in Epcot en Animal Kingdom bij elkaar, was het een heel leuk park ‘met zonder’ mensen. We konden ons hamburgertje op het gemakt opeten en ook nog een attractie doen zonder al teveel tijd te verliezen. Toppie!

Na het avondeten door naar Magic Kingdom voor wat laatste attracties en de vuurwerkshow. In willekeurige volgorde, Space mountain - HEFTIG maar gaaf! Hunted Mansion - Mooi maar minder als Parijs. Buzz Lightyear - Geinig niks bijzonders. De drie mexicaanse broeders - Erg leuk!

De vuurwerkshow was ook mooi. Ik moet toegeven ik ben misschien een beetje verpest door bijvoorbeeld het vuurwerkfestival in Scheveningen dus het was zeker niet de mooiste show ooit. Maar er werd duidelijk kosten noch moeite gespaard en dat geeft wel een extra kick tijdens de show omdat ze alles uit de kast halen.

Opvallend is wel dat er echt VEEL Amerikanen naar de parken komen. Op voorhand had ik gedacht dat de Amerikanen het links zouden liggen omdat het in hun achtertuin ligt… Maar in tegendeel. Het aantal toerristen is echt heel beperkt en het zijn voornamelijk Amerikanen uitgedost in allerlei vreemde Disney kostuums die de meerderheid vormen. Ze weten van alle attracties hoe ze zijn, welke wachttijd normaal is (zo wisten we ook van Soarring dat 30 minuten een “once in a lifetime” kans was. En dat was ook zo. Het is voor Amerikanen gewoon echt een way of life. Ze hebben tattoos, kostuums, kennis en een ogenschijnlijk onbeperkt budget. Ze zijn dus in zekere zin ook trots dat “zij dit in hun backyard” hebben. Ook dit is iets waar wij, toch soms wat ondankbare Nederlanders wel iets van kunnen leren. De trots van Amerikanen is soms wat overdreven, maar tegelijkertijd ook iets om van te leren…en over die laatste gedachte ga ik eens een nachtje slapen.

Voor jullie, Goedemorgen en Tot morgen.

PS. de foto’s komen morgenochtend, gister was een saaie dag en vandaag een slopende dag (Linda slaapt al) dus ze komen eraan!

Leuke foto's, jammer dat het zover vliegen is, anders ging ik het ook bezoeken. Nu dan toch nog maar een keertje naar Parijs.