Prachtige route, Eland en het is pas de eerste dag.

Verenigde Staten, Kalispell

Inmiddels zijn we al een tijdje op weg en hebben we geleerd dat slecht slapen vaak een teken is dat het een leuke dag gaat worden…nou, dan moet dit de beste dag tot nu toe worden! Allebei hebben we heel slecht geslapen en zijn we een keer of 5 wakker geworden, Marja zoals gezegd zijn we daar langzamerhand blij mee.

We zaten nog 1 keer in een best western en ook hier was het ontbijt weer prima. Er was zowaar lekkere yoghurt met chocola dus wij waren verkocht, weer eens wat anders dan wafels of gebakken eieren. Dat mis je dan toch wel gek genoeg. Je denkt als je elke dag kan ontbijten met verse wafels of gebakken ei met spek dat je daar genoeg aan hebt…Maar na een dikke week ga je toch ook weer gewoon verlangen naar je eigen bakkie met Hollandse aardbeien.

De reis van vandaag was wederom een lange. Bijna 5 uur naar Glacier National park en dat beloofd wat te worden. Door vele naast Yosemite en de Smokey Mountains genoemd als mooiste park van het land … nou we hebben ze beide gezien dus zullen jullie van een objectief oordeel gaan voorzien.

Tijdens die 5 uur zouden we natuurlijk onszelf niet zijn als we niet een kleine route hadden uitgezocht die ons door diverse nationale bossen stuurde, en het weer was vandaag niet zo warm dus wie weet kwamen we dan eindelijk een paar dieren tegen, die leefde …

Onder andere de Coeur d’Alene national forest en Idaho falls national forest waren door ons uitgekozen en daar waren we maar wat blij mee! De jarenlange ervaring heeft ons geleerd dat zodra je in een bos 1 of meerdere auto’s stil ziet staan je alert moet zijn, en dat waren we dan ook toen we een auto bij een beekje zagen staan..al omkijkend zagen we hem staan, een eland! Snel omgekeerd, foto en camera gepakt en geprobeerd zo goed en zo kwaad als het ging een foto te maken. Helaas is de lens van Linda weliswaar een hele goede … maar niet om te zoomen … toch jammer! Als het dan ook nog eens koud is en madam geen Zin heeft om de auto uit te lopen…tja … dan maar hopen dat we er nog een tegenkomen.

En ja hoor… het leek wel bingo op de vrijdagavond nog geen 500 meter verderop een mama eland met 2 kleintjes! Ook hier was het filmen en fotograferen weer erg lastig maar we hebben ze toch mooi even gezien! Wat een geluk! Maar zoals jullie weten komt al het goeds in drievoud en zo zagen we zowaar nog een wild dier, namelijk een mama hertje met weer 2 kleintjes! En we waren nog niet eens in het park zelf, dat kon niet anders als helemaal goed komen!

Ging dan alles goed? Nee absoluut niet, zo moest ik al bij het zien van de eerste eland ontzettend p*ssen en in het land dat bekend staat als toiletheaven, omdat er om de 10 mile wel een toilet is, was er natuurlijk de resterende 2 uur die we nog moesten rijden helemaal niks! Ik denk dat dit zo’n beetje de enige route is in de USA zonder toilet…en wij hebben hem gevonden! Nu kan je natuurlijk een boom opzoeken, maar gezien de hoeveelheid verkeer en de potentiële boete heb ik maar besloten om het even op te houden…toen halverwege de reis Linda zich bij de club der pissers aanmeldde begon het toch wel kritisch te worden en ging de snelheid omhoog in de hoop toch nog iets te vinden. Zoekt en gij zult vinden, en dan volgt de verlichting…zo is de uitspraak geloof ik, en dat klopt ook. Wat wij zochten is wat wij vonden, en wat resulteerde in een enorme verlichting. Wel jammer dat dit pas in het hotel was en we dus helemaal NIKS tegenkwamen.

Door alle opgebouwde druk reden we met een noodgang door Flathead county wat jammer is omdat het een hele mooie route is. Gelukkig komen we er over 2 dagen nog eens langs als we door naar de volgende bestemming gaan. Kalispell zelf, waar we de komende 2 dagen slapen is best een grappig plaatsje. Niet heel groot, maar je kunt er zo te zien goed eten en daar draait het toch allemaal om.

Na het inchecken deden we even een rondje door de stad om vervolgens door te rijden naar Glacier National park. We zijn er tenslotte toch dus dan maar gelijk het maximale eruit halen. Op de weg ernaartoe, wat alweer een uur rijden was zijn we veiligheidshalve toch maar even bij de Burger King gestopt voor wat snelle kcal. Immers een national park en honger zijn absoluut geen match! En we wilde ook dit keer geen enkel risico nemen.

Ons plan was simpel. Rijden naar de Lake McDonald Lodge en daar kijken of we de 7 uur boottour konden doen. Een Scenic boottocht over Lake McDonald wat je een uniek zicht zou moeten geven op Glacier National park (west). Inderdaad…zou moeten… Op het moment dat we de kaartjes kochten leek het helemaal op te klaren en fantastisch avondweer te worden, tot we op de boot zaten. De lucht trok dicht, de wind trok aan en het humeur daalde net zo snel als de temperatuur. Zit je dan met je goede gedrag op een schommelende schijtboot in de regen met de bergen (die zo mooi fotograferen) in de mist. Gelukkig was de tocht een uur en konden we af en toe zowaar een fotootje schieten, zelfs met die poeplens van Linda :-)

Na de boottocht die dus letterlijk een beetje in het water viel was er nog meer 1 oplossing om deze dag die zo goed begon ook goed af te sluiten. Voedsel…en dan wel een zoetig stukje voedsel wel te verstaan. The Brass tap was een cafe / pub / restaurant en een van de weinige die nog open was en dus besloten we koud en nat als we waren (vooral koud) naar binnen te gaan voor iets zoets of gefrituurd en een drankje, zo mogelijk met alcohol (voor mij althans). En tja, je kunt zeggen van die Amerikanen wat je wil, maar vraag het en ze hebben het, een diet coke, lokaal biertje als drankje EN tromgeroffel een gefrituurde cheesecake (and I kid you not) —> google die maar even.

Ik ga er een hele alinea aan wijden want hij was IHOP-tastisch lekker en dat mag ook weleens gezegd worden. Alleen jammer dat ik weer te gierig was om er maar 1 te bestellen…tja eens een Scrooge, altijd een Scrooge blijkbaar.

Hoe het ook zij, nu zitten we op de hotelkamer, morgen weer een dagje Glacier maar eerst een warme douche want manmanman wat was het koud op die boot!

Goedemorgen, en tot morgen.

Jammer van het weer op de boot, maar alles heeft zijn charme moet je maar denken. Morgen een nieuwe dag en wie weet wat voor moois die zal brengen. En misschien in de de rebound voor de cheesecske 🤗🤗

Joke 2019-06-20 08:09:16

Ahh...wat jammer van die boottocht!! Maar daarin tegen heb je wel wat dieren mogen zien. Leuk he!! Fijne dag verder.

Carmen 2019-06-20 09:20:14

Nou de foto's blijven mooi hoor ondanks de poeplens van Linda whaha... Een warme douche 🚿 is altijd lekker dan... Geniet ze en tot morgen ♥️ ♥️

De Spanjolen 2019-06-20 10:03:33

Wilde dieren incl jonkies...... ah..gut.... Mooi toch.

Yolanda 2019-06-20 13:38:49

Een dag (24uur) met vele verschillende facetten, maar de natuur blijft ongerept Mooi!! Al met al een mooie dag beleefd met mooie plaatjes! Fijne dag gewenst van Ons.