Deze dag was koper en nikkel… en goud!

Zweden, Vetlanda kommun

Zondagen, de dag van de rust, de dag van de bezinning en de dag van het voetbal. Maar goed, je bent op vakantie, dus tellen al die dingen niet. Om half 8 ging het levende wekkertje af, want papa hongerrrr!!!!

Eerst een bakje kwark en daarna een broodje… ja de bourgondische leefstijl begint ze al aardig onder de knie te krijgen, daarbij nog een pull vers getapt bekertje limonade en het recept voor een koningsmaal is geschreven, uitgevoerd en verbeterd.

De dag stond vandaag in het teken van de Kleva Gruva. Oftewel goudmijn. Ook open op zondag, en volgens de beschrijving een echte “activiteit voor het hele gezin”. Zelf waren we wat sceptisch, want ja een donkere grot voor onze kleine schuchtere Emedepemely … was dat wel wat? Maar goed niet geschoten altijd mis en dus hadden we de voiture weer volgeladen met onszelf en de rest van de rommel en zette we koers naar de Kleva Gruva!

De route er naartoe was al fenomenaal. Ik had gister al gezegd dat het echte Zweden zich zou laten zien, en potverdikkiemedozie … dat heeft het! Als het weer een beetje meewerkt en de lucht gewoon een beetje blauw is, is het echt een waanzinnig mooi land. Prachtige landschappen, onwijs mooie huisjes en de wegen zijn ook nog eens hartstikke goed begaanbaar. Zweden stelde wat dat betreft totaal niet teleur, in tegendeel.

Aangekomen bij de mijn zien we dat er een klein houten huisje is waar je de kassa hebt en een koffiehoekje, verder is het er allemaal redelijk sobertjes maar daarom niet minder indrukwekkend. De mijn is een oude koper en nikkel mijn die al vanaf 1691 actief was. Pas in 1991 werd het open gesteld voor publiek, je kunt je dus voorstellen dat de geschiedenis op deze plek gigantisch is geweest, om die reden hebben we ook maar een boekje gekocht om ons later nog een beetje in te lezen over deze bijzondere plek.

Bij de kassa werd ons verteld dat we aan de andere kant van het pad laarzen, een jas, een zaklamp en helm konden pakken omdat we die binnen wel nodig zouden hebben. Er werd ons ook verteld dat het geen probleem was met Emily, maar dat de kinderwagen niet mee kon. hmmm we bleven toch wat sceptisch voor onze kleine diva, die donkere grot is toch wel een dingetje.

Na enig protest hadden we iedereen geïnstalleerd, helm op, laarzen gepast, zaklamp aan…en gaan! En ja hoor, al na een meter of 20 en drie keer mijn kop te hebben gestoten was Emily er klaar mee, huilen geblazen en zoals wij al hadden voorspeld was het helemaal niks voor onze lieve kleine habbiebabbie…. Of toch?!?!

Na de eerste 20-30 meter besloot ik even te stoppen om een witte handdoek te zoeken in mijn rugzak, om deze te werpen en terug te gaan met Emily, maar als een ware wederopstanding die filmwaardig is gebeurde er iets … en dat veranderde ALLES!!! “Rumtumtum”

Oke, de muziek van Rocky ontbrak, maar was hier wel van toepassing, als een neergeslagen bokser herpakte Emily zich en besloot onder luidkeels gejuich van papa, mama, opa en oma door te zetten door de donkere krochten van deze grot, en zowaar… het vertrouwen groeide, de snelheid van het lopen ook, en ondanks dat er af en toe een smakkerd gemaakt werd door een of andere kltesteen werd in het verdere vervolg geen fck gegeven en was alle angst en twijfel compleet verdwenen.

De route zelf was erg interessant en leuk, maar de grooste attractie en overwinning was toch wel Emily, niks habbiebabbie, niks Emedepemily maar gewoon stoere Emily! Waaghals in spe, held van de toekomst en bikkel van de bovenste plank. Op Twitter zouden we zeggen #trots.

Goed, genoeg zoetsappigheid voor vandaag, we zijn trose (groot)ouders, dat is duidelijk maar er was natuurlijk nog meer vandaag te doen want het was pas 2 uur. We besloten om het niet te gek te maken vandaag en lekker op standje “snelwegen vermeiden” naar het huisje te rijden om daarna lekker de BBQen, uiteraard in de hoop een Eland oid te kunnen zien.

De route was prachtig, af en toe werden we verrast door een stortbui die dan weer afgewisseld werd met een zonnestraal en regenboog. De rode Zweedse huisjes reden we veelvoudig langs en dit beeld was er een om niet snel te vergeten. De BBQ was niet zo’n mega succes, althans kwa weer, het eten smaakte prima maar de regen was veel aanwezig maar uiteraard mocht dat de pret niet drukken.

Na het spelletje weetikveel was het weer tijd voor bed want vakantie vieren is best vermoeiend moet ik zeggen. Maar ook leerzaam! Zo was vandaag een dag van openbaringen en leermomenten. We hebben geleerd dat bijvoorbeeld een oude mijn heel indrukwekkend kan zijn en dat je kinderen (die van ons in het bijzonder, vinden wij :)) toch een stuk weerbaarder zijn als je soms denkt. En dat Zweden toch wel echt een waanzinnig mooi land is.

Ja, deze dag was goud.

Mooi zeg in die grot!!! En dat meer erin... indrukwekkend hoor!

Yolanda 2022-09-19 11:55:18

Zeker een dag met Gouden randje!! Super van die kleine meid🥰😘👍